December is dé cadeau periode van het jaar en Den Haag zit barstensvol lokale ondernemers die de leukste en lekkerste cadeaus aanbieden. Daarom zet Het Haags Retailpunt de lokale horeca- en retailondernemers in de schijnwerpers met een opvallende publiekscampagne.

Misschien heb je ze ook dit jaar weer gespot: etalageruiten die beplakt zijn met een enorme sierlijke gouden strik en die er uitzien als een aantrekkelijk ingepakt cadeau. Daar wil je gewoon naar binnen en dat is ook precies de bedoeling van de campagne ‘Den Haag pakt je in’ die Het Haags Retailpunt in samenwerking met de gemeente Den Haag is
gestart om lokaal kopen te stimuleren. Nienke Veenstra van het Haags Retailpunt: “Wij willen de inwoners van Den Haag aanmoedigen om naast hun online aankopen bij de grote jongens, óók lokaal te blijven kopen. Het aanbod is enorm in de 68 winkelgebieden die deze fijne stad heeft. Dus: Koop je cadeaus in je buurt.”

Haagse smaakmakers
Met de campagne worden de horeca- en retail­onder­nemers gestimuleerd om zich te laten zien, en de consumenten om dat leuke winkeltje om de hoek niet te vergeten. Het Haags Retailpunt is tien jaar geleden in het leven geroepen om winkel­gebieden te helpen bij BIZ trajecten, maar is er ook om te helpen bij de marketing van winkelgebieden, bij contact maken richting de gemeente en ook om individuele onder­nemers te ondersteunen. Nienke: “Veel kleine onder­nemers staan er alleen voor. Wij faciliteren het delen van kennis en inspiratie met workshops en lokale events, maar dus ook de promotie van dé lokale ondernemer. Het zijn de smaakmakers van de Haagse winkelgebieden en die mogen niet uit het straatbeeld verdwijnen.”

Persoonlijke aandacht en een goed gevoel
De nadruk van de campagne ligt op de meerwaarde van de lokale ondernemers. Het stapje extra dat ze zetten en het gevoel dat je als klant gewaardeerd wordt. Een leuk detail in de campagne van dit jaar, zijn complimentenkaartjes. Klanten krijgen in een aantal winkels kaartjes mee waar een leuk compliment op staat. Deze kunnen ze aan een cadeau hangen, of gewoon weggeven. Daarmee geeft de ondernemer zijn klant een klein sympathiek extraatje mee, wat de klant weer doorgeeft aan een geliefd persoon. Dit geeft symbolisch heel goed de meerwaarde aan van een cadeau dat je bij een leuke winkel om de hoek koopt. Met aandacht gekocht en met liefde en vakmanschap ge­adviseerd en ingepakt. Wethouder van economie Saskia Bruines noemt ze niet voor niets onze ‘lokale helden’ en koopt uiteraard ook lokaal. “Hun betrokkenheid, deskundigheid en inzet maken het verschil”

Meedoen? Kijk op www.denhaagpaktjein.nl voor meer informatie.

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 26 t/m 27 van LEVEN! Magazine #52

Fotografie: Ron van Nieuwenburg