TroPa Café wil de kwaliteit van koffie in de Nederlandse horeca op een hoger niveau tillen. De groothandel levert daarvoor groene koffiebonen van superieure kwaliteit die gebrand worden bij TroPa Café of dáár waar de koffie gedronken wordt. Deze 100% VIRGIN COFFEE weet zelfs mensen te bekoren die helemaal niet zo van koffie houden.
TroPa Café is een groothandel in koffie en is gevestigd op de vijfde verdieping van BINK36, het grootste bedrijfsverzamelgebouw in Den Haag. Zoals de naam al zegt is het tevens een proeflokaal waar je zelf kunt ervaren hoe echt verse koffie smaakt. Eigenaar en ‘koffiegek’ Pascal Trompert bedacht het concept en begon in 2012 met het verwezenlijken van zijn missie om iedereen buitenshuis te laten genieten van lekkere koffie. “Koffie is naast water de meest gedronken drank! Het is daarom toch een schande dat het in veel horecagelegenheden slechter is dan thuis? Mensen weten veel te weinig van koffie en nemen genoegen met matige kwaliteit. Daar wil ik verandering in brengen.”
Horeca in praktijk
Trompert dronk al koffie op zijn vierde, bakte op jonge leeftijd brood en taarten die hij in de straat verkocht en was onder de indruk van het hotelwezen. “Ik werd zo blij van eten en drinken en wilde andere mensen daar ook blij mee maken. Logisch dus dat ik op de Middelbare Hotelschool terecht kwam. Het meeste leerde ik echter in de praktijk: ik werkte veertig uur per week in drie banen en had al mogen samenwerken met een Franse sterrenchef in het bedrijfsrestaurant van Siemens. Door deze ervaring plus het feit dat ik aardig kan vertellen, werd ik gevraagd voor managementfuncties, om nieuwe concepten uit te denken, voor horecatrainingen en om gastcolleges te geven.”
Uit de hand gelopen passie
Zijn fascinatie voor koffie bracht hem onder andere naar de plantages in Colombia, Guatemala en Costa Rica. Hij wilde er alles van weten en broedde op een plan om een plek te veroveren in de lastig toegankelijke koffiewereld. “Horeca ondernemers hebben vaak
lange contracten met koffieleveranciers, het is moeilijk om daar tussen te komen met een nieuw soort koffie. Daarom heb ik ervoor gekozen om ons te onderscheiden door onze afnemers zelf de koffie te laten branden of de bij ons gebrande koffie met versgarantie te bestellen. Als je groene bonen van de laatst beschikbare oogst brandt, krijg je de meest verse koffie met een romige, rijke smaak zonder die onaangename bittere nasmaak. Net als met mijn taarten ben ik thuis begonnen met experimenteren met een aantal mini koffiebranders. Al snel had ik twee grote partijen in Groningen en Antwerpen die met elektrische branders aan de slag gingen en onderkenden steeds meer bedrijven de invloed van koffie als visitekaartje voor klanten en medewerkers.”
Kansen met koffie
Toen er ruimte vrij kwam in BINK36 greep Trompert zijn kans. “We hebben nu negentien verschillende soorten koffie, een op maat gemaakte elektrische koffiebrander die binnenkort op zonnepanelen brandt, een tweede bar TroPa to Go en een goedlopend bedrijf. Sinds vijf jaar hebben we een samenwerking met het Werkgeversservicepunt Den Haag (WSP) en creëren we horeca-leerwerkplekken. Koffie verbindt – hoeveel contacten beginnen niet met een kop koffie? – en door deze constructie verbinden wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk. We nemen zelf mensen in dienst, anderen stromen door naar banen elders en maken weer plaats voor nieuwe kandidaten. Als je een goede kop koffie kunt maken ben je welkom in de horeca. En werk is het beste ticket naar een beter leven: je krijgt collega’s, hebt weer iets te vertellen, je sociale omgeving groeit, je wordt gezien, ontvangt waardering en dat alles draagt bij aan meer zelfvertrouwen. Met koffie geven we ze een kans.”
Meer informatie over TroPa Café kijk dan op www.tropacafe.nl
Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 92 & 93 van LEVEN! Magazine #41