“Als coöperatieve Rabobank voelen we ons betrokken bij de wereld om ons heen. Veel van onze klanten zijn dat ook. Hart Beach Scheveningen, al jarenlang relatie van Rabobank, is daar een mooi voorbeeld van”, vertelt Harry Wientjens, directeur coöperatieve Rabobank voor het leefgebied Regio Den Haag.

Romke Schuitema (41) en zijn broer Paul (45) runnen al meer dan twintig jaar strandpaviljoen/surfrestaurant/surfschool/surfshop Hart Beach aan de Scheveningse Strandweg. “Dit was onze droom: het hele jaar surf, honest food, rock & roll en good vibes op het Scheveningse strand. Bij mooi weer loopt het strand en het terras vol, bij slechter weer is de zee gevuld met sporters. Bij ons is er altijd reuring. We hebben jarenlang gebouwd aan dit concept. Inmiddels bouwen we onze droom nog verder uit. Vorig jaar realiseerden we een skatebaan en een openluchtbioscoop. We willen Scheveningen nóg leuker en sportiever maken.” Al een paar jaar heeft Hart Beach het ‘Green Key Gold’-certificaat. Dit is hét internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Romke: “We vinden duurzaamheid belangrijk en proberen zoveel mogelijk duurzame keuzes te maken. We serveren biologische producten, gebruiken ecologische zeep en toiletpapier en hebben plastic zoveel mogelijk verbannen. Graag zouden we ook stappen maken in de energietransitie door zonnepanelen te installeren, maar op onze locatie zitten daar jammer genoeg meer haken en ogen aan dan je zou vermoeden.”

De mooiste badplaats van Noord-Europa

Volgens de strandondernemer heeft Den Haag haar inwoners en gasten veel te bieden. “Den Haag is de mooiste badplaats van Noord-Europa. Samen met de gemeente hebben we als ondernemers al heel wat voor elkaar gekregen om Scheveningen aantrekkelijker te maken, zoals de realisatie van een sportstrand en een nieuwe boulevard. We willen van onze prachtige badplaats dan ook een plek creëren waar mensen met veel plezier naar toekomen. Ook Harry Wientjens ziet het belang van Scheveningen voor de regio: “Het strand en de boulevard zijn echte trekpleisters en natuurlijk mede aantrekkelijk door de horeca. De horeca is belangrijk voor de recreatie, voor de werkgelegenheid, de economie en de brede welvaart. En de strandhoreca voegt daar nog een extra dimensie aan toe.” 

Focus op brede welvaart

“Bij Rabobank focussen we op brede welvaart. Wat mensen van waarde vinden, gaat immers veel verder dan alleen dat wat we met elkaar produceren, consumeren en aan inkomen verdienen. Welvaart gaat ook over het milieu, over onze gezondheid en over de maatschappelijke betrokken-heid van mensen. Voor brede welvaart is van alles nodig: onderwijs, sport, gezondheidszorg, kunst, cultuur, recreatie, horeca, enzovoort. Het hangt allemaal met elkaar samen”, vervolgt Harry. “Met het oog op een leef-bare toekomst wil Rabobank, samen met onze leden, klanten en partners, graag bijdragen aan initiatieven die een positieve impact hebben op de voedseltransitie, de energietransitie en de transitie op een meer inclusieve samenleving. Hart Beach Scheveningen draagt als horeca-exploitant en surfschool niet alleen een steentje bij aan de brede welvaart, ze zijn ook zeer bewust met hun ‘footprint’ bezig. Als Rabobank zijn we er trots op dat we ondernemingen als Hart Beach Scheveningen in onze portefeuille hebben. Samen kunnen we de wereld een beetje mooier
maken.”

Voor meer informatie:
www.rabobank.nl/denhaag
www.economie.rabobank.com/brede-welvaartsindicator-voor-nederland
www.hartbeach.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 114 t/m 115 van LEVEN! Magazine #53

Tekst: Martine van Rijn / Fotografie: Bas Adriaans