Door de verwoestende aardbevingen in Turkije en Syrië hebben miljoenen burgers veel naasten verloren en zijn ze dakloos geworden. De overlevenden hebben dringend hulp nodig. Freddy van den Bergh heeft samen met zijn collega’s van Eye-C Multimedia snel geschakeld en vele acties opgezet.

Met een kracht van maar liefst 7,8 op de schaal van richter zorgden de aardbevingen voor vreselijke verwoestingen in Turkije. De naschokken en tweede aardbeving zorgden daarbij voor veel angst. De zwaarste naschokken hadden een kracht van 6,4. Een oppervlakte van Amsterdam tot Parijs ligt hierdoor volledig plat. Mensen leven op straat en zijn alles kwijt. De aardbevingen hebben voor Freddy van den Bergh tevens een persoonlijke impact. Zijn vrouw is namelijk van Turkse afkomst. Samen met hun kinderen Su en Kaya hebben ze veel familie en vrienden in Hatay, één van de zwaarst getroffen provincies in Turkije. Om de families daar weg te krijgen, een dak boven hun hoofd te geven en ze te voorzien van de eerste levensbehoeften, zijn geld en spullen nodig. Niet alleen nu, maar ook voor de langere termijn.

Lancering website I Love Hatay
Om de families in Hatay te helpen, heeft Freddy samen met zijn team in korte tijd de website ilovehatay.com gelanceerd. Deze website is een platform met als doel om donaties te verzamelen, maar ook om zowel grote als kleine bedrijven te verleiden om acties op te zetten voor de getroffen families in Turkije. Freddy: “Met dit platform willen we bedrijven verbinden die graag hun steentje bij willen dragen. Mensen willen helpen, maar missen net een puzzelstukje om alles te kunnen regelen. Als je deze puzzelstukjes bij elkaar brengt dan kan je met z’n allen nog meer bijdragen.”

Bedrijven slaan handen ineen
Woensdag 22 februari was Freddy aanwezig bij een speciale informatiebijeenkomst van de VNO-NCW en MKB-Nederland over hoe het bedrijfsleven Turkije kan helpen. Zij organiseerden deze bijeenkomst met het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Turkse Ambassade in Den Haag, de Nederlandse Ambassade in Turkije en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Atilay Uslu (oprichter Corendon) deelde wat hij in korte tijd met zijn bedrijf kon betekenen voor de slachtoffers. Zo stuurde hij direct na de ramp vliegtuigen naar Turkije. Atilay inspireerde andere bedrijven om een steentje bij te dragen: “Van geven is niemand arm geworden.”

Je wilt helpen, maar hoe?
Andere grote bedrijven die aanwezig waren op de bijeenkomst lieten weten dat ze spullen willen doneren en hulp willen bieden maar niet weten hoe ze dit moeten aanpakken. Het is erg als je wel wil, maar niet kán helpen. Freddy heeft dankzij zijn netwerk en collega’s de tools in handen om geld, spullen en diensten op de juiste plekken te krijgen.Daarnaast kunnen ze snel schakelen en ad hoc werken. Met hun acties krijgen ze veel organisaties, scholen, netwerkclubs en bedrijven mee. Van Heugten Tours, MobiWerk, ADO Den Haag, Royal Matic, Hubbel, VanderVelde Verhuizingen, Business Open, Business Netwerk Haaglanden, Vrijheid Blijheid Borrel, artiesten waaronder Samantha Steenwijk, The Clarks en Cem (Outsiders), LEVEN! Magazine en West Media dragen hun steentje al bij. Zo gaat Hubbel slaapzakken verzamelen bij de inwoners van regio Haaglanden. VanderVelde Verhuizingen zal daarvoor hun netwerk inzetten voor het transport naar Turkije. ADO Den Haag heeft LED boarding beschikbaar gesteld. Dit is dan ook de kracht van het netwerk, mensen met elkaar verbinden.

Eye-C Multimedia | Freddy van den Bergh
Laan van Zuid Hoorn 43, Rijswijk
T 088 070 20 00
www.eye-c.nl
freddy@eye-c.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 86 t/m 87 van LEVEN! Magazine #53