Nelis Company heeft al ruim driehonderd lastig plaatsbare jongeren een baan bezorgd in de schoonmaaksector. Deze sociale glazenwassers onderneming pur sang is vastbesloten om sociaal ondernemerschap, maatschappelijke impact, social return en inclusiviteit praktisch en op grote schaal uitvoerbaar te maken.

Nelis, de opa van directeur Ian Smeyers, stond bekend als de zingende glazen­wasser uit de Schilderswijk. Hij ver­plaatste zich al balancerend via de raamkozijnen op drie hoog door de straten. Als hij de winkels aan het Noordeinde zeemde, ontwaakte de stad met zijn verdienstelijke operazang en bracht hij de winkeldames serenades. Je kon lachen om zijn moppen, maar hij was ook direct; een man die de harde wetten van de straat kende. Hij ontfermde zich over jongens die het verkeerde pad op dreigden te gaan, leerde hen het vak en nam ze in dienst. In de vakanties en na schooltijd werkte Ian bij zijn opa. “De hele familie was glazenwasser. Het is een machtig vak, stoer, fysiek, je bent altijd buiten en onder de mensen. Het gaf mij zelf­vertrouwen én een manier om te ontsnappen aan de onrustige Schilderswijk van de roerige jaren tachtig.”

Het verschil maken

Smeyers kon goed leren, maar vond geld ver­dienen en onafhankelijk zijn de grootste prioriteit toen hij achttien was. Hij begon zijn eigen glazenwassersbedrijf, zonder rijbewijs of personeel. “Mijn ladder stalde ik op de daken en zo trok ik van wijk naar wijk. In de branche, die nogal hiërarchisch was ingericht, heerste veel strijd en ik maakte dankbaar gebruik van de bescherming die mijn familienaam bood. Het ondernemen zit gelukkig in mijn bloed, want tijdens de professionalisering van de branche eind jaren negentig, moest ik opboksen tegen grote bedrijven die vooral op prijs concurreren. Daar wilde ik niet aan meedoen. Ik heb het anders aangepakt en ben mij gaan specialiseren. Met Stichting Nelis ben ik jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan begeleiden en inzetten. Ik was bekend met hun problematiek, had mijn opa als groot voorbeeld en daardoor lukte het om het verschil te maken. Nu kan ik het vertrouwen geven dat zij nodig hebben.”

Nelis Ze Wijk

Het familiebedrijf bestaat ondertussen ruim honderd jaar. De stichting en het glazen­wassersbedrijf zijn samen één van de top tien ondernemingen in het Register van de Code Sociale Ondernemingen. Smeyers zet hiermee sociaal ondernemen letterlijk op de kaart.
“Ik was pionier op het gebied van sociaal ondernemen en als zodanig deel ik mijn opgedane kennis graag met bedrijven die bij Nelis inkopen. Met De Nelis Aanpak help ik jongeren uit de werkloosheid. Niet om aan regelgeving te voldoen, maar omdat het mijn missie is om waarde te creëren met innovatieve maatschappelijke businesscases. Sinds dit jaar opereren we in Den Haag onder de naam Nelis Ze Wijk. Je herkent ons aan het opvallende logo op onze gloednieuwe elektrische voertuigen van Spijkstaal. Daarmee dragen we bij aan de Haagse ambitie om de binnenstad vóór 2025 CO2-neutraal te gaan voorzien van goederen en diensten. Het loont om sociaal en duurzaam in te kopen en dat hoeft echt niet duurder te zijn. Nelis Ze Wijk is daarvan het bewijs!”

Lees meer over Nelis Company op www.nelis.company

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 88 & 89 van LEVEN! Magazine #43