Hoe organiseer je een geslaagd feest? En hoe gedraag je je bij anderen zodat je de volgende keer weer wordt uitgenodigd? Goede omgangsvormen verhogen de kans op succes. Met deze etiquettetips kan het bijna niet misgaan.

Voor de gastheer en/of -vrouw

Ongeacht het type feest dat je organiseert hier enkele ‘must knows’:

  1. Stuur een duidelijke uitnodiging: datum, tijd, plaats, dress­code, gelegenheid, host(s) en RSVP
  2. Plan goed en stel een gastenlijst op. Een geweldige groep mensen maakt elk feest tot een succes, zelfs als het op de picknick regent of als het eten een flop is. Bereid alles voor: regel catering, de feestruimte opgeruimd, drankjes klaar. Lang voordat je gasten arriveren; no stress
  3. Bezuinig nooit op drank, food en topmuziek
  4. Wees gastvrij en attent. Begroet je gasten hartelijk en laat ze zich heel welkom voelen. Zorg voor elke gast zo veel als je kunt. Een gast met een leeg glas of een persoon die alleen staat? Actie!
  5. Wees flexibel. Je dessert mislukt? Een vriend arriveert met een onverwachte gast? Geen probleem, the party must go on!
  6. Wees de leider en de vonk. Meng je tussen je gasten, introduceer nieuwkomers en probeer gesprekken op gang te krijgen
  7. Bedank mensen voor hun komst en het cadeau als ze weggaan. Stuur leuke foto’s toe als herinnering

Voor de gast

Een goede gast straalt en is easygoing op elk feestje. Zo doe je dat:

  1. Vertel je gastheer en/of -vrouw of je komt. En doe het meteen. Anders belemmer je de planning en het lijkt alsof je wellicht wacht op iets beters. Reageer ook zonder RSVP
  2. Wees geen partycrasher
  3. Kom niet fashionably late. Kom op of kort (max. 15 minuten) na de vermelde tijd op de uitnodiging. Kom niet te vroeg. Als je te laat komt, bel en vertel hoe laat je er wel kunt zijn
  4. Aanvallen op fingerfood of de champagne alsof je een week niet hebt gegeten en gedronken is not done. Bescherm jezelf en je medegast voor te veel alcohol en regel een BOB
  5. Social media terreur: fotografeer en zet niet mensen ongewenst op sociale media
  6. Dans, lach, praat, communiceer. En niet alleen met je telefoon
  7. Bedank de gastheer en/of -vrouw altijd enthousiast wanneer je afscheid neemt. Zijn die al weg en zie je een stofzuiger? Hoog tijd om te gaan
  8. Bedank de dag erna nogmaals met een leuke kaart, gezellige WhatsApp of belletje

Meer informatie over Het Etiquette Bureau kijk dan op www.etiquettebureau.com

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 79 van LEVEN! Magazine #40