Loop je over het Noordeinde, dan moet je bijna wel even stilstaan bij de etalage van De Kunstuitleen & De Galerie Den Haag. Een groot werk met felgekleurde bloemen tegen een zwarte achtergrond trekt direct de aandacht. Iris Gonzalez creëerde en fotografeerde dit bloemstilleven met veel liefde en toewijding. Dat haar ouders haar de naam ‘Iris’ gaven kan bijna geen toeval zijn. “En het leuke is”, vertelt de in Voorburg wonende fotografe, “het betekent ‘zij die de boodschap komt brengen’. ”

Als je de werken in de galerie ziet hangen, kun je het je bijna niet voorstellen: Iris fotografeert pas een aantal jaar. “Ik zocht naar meer creativiteit. Tijdens een vakantie in de Dominicaanse Republiek leerde ik een fotograaf uit Amerika kennen en zij was degene die tegen me zei dat ik moest gaan doen wat ik leuk vind. Fotograferen dus. Ik heb het deels mezelf aangeleerd, volgde workshops en een opleiding, en ik kreeg les van mijn zus die ook fotografe is. Tijdens een van haar eerste lessen gaf ze technische uitleg die ik daarna moest toepassen. Ik pakte niet simpel­weg een mok of een vaasje, zoals volgens mijn zus in de lessen meestal gebeurt, maar stelde een stilleven samen met beeldjes en andere spullen uit haar huis. Dat zit blijkbaar in me. Die foto’s behoren nog steeds tot mijn favorieten.”

Liefde voor bloemen
De focus op details én de liefde voor bloemen zaten er altijd al in. “Gingen we vroeger naar de Efteling, dan keek ik niet naar de achtbaan, maar vond bijvoorbeeld een klein bloempje waar ik helemaal blij van werd. De natuur maakt allemaal schilderijtjes. Als je goed kijkt, zie je in veel bloemblaadjes allerlei kleurschakeringen, alsof het verfstrepen zijn. Door de bloemen in deze stijl te fotograferen komt dat heel goed tot zijn recht, net als de verschillende texturen. Kijk bijvoorbeeld naar ‘Café au lait’, een foto van één witte dahlia. Het lijkt bijna een satijnen bruidsjurk.”

De foto’s van Iris doen denken aan schilderijen van zeventiende-eeuwse Hollandse meesters. Sterker nog, bij een eerste blik twijfel je even of je nu naar een foto of naar een schilderij kijkt. Maar kijk er vooral langer naar om alle details in je op te nemen. De perfecte bloemcomposities bevatten veel verrassingen. Vlinders of een kevertje bijvoorbeeld, door haarzelf of door anderen gevonden in de natuur. Je ziet dat een blaadje van een bramentak net niet helemaal perfect meer is of dat een prachtig, felroze bloemblad toch nét wat streepjes bevat. “Wanneer is een bloem op zijn mooist? Daarin zoek ik soms de randjes op, ik experimenteer ermee. Maar het moet wel fijn blijven om naar te kijken.”

Op zoek naar een balans
Iris heeft een vaste bloemist in Voorburg en heeft contact met verschillende kwekers. “De mooiste dahlia’s, een van mijn favoriete bloemen, koop je niet zomaar bij een bloemist. Ik combineer ze met andere bloemen, ook uit eigen tuin of gevonden langs de kant van de weg. In de studio komt alles samen. Het liefst omring ik me met emmers vol bloemen en dan ga ik daarmee aan het werk. Ik ga op zoek naar een balans en maak vaak composities die een beetje surrealistisch zijn. Het zijn, vooral door de hoogte, geen boeketten die je thuis op tafel zou kunnen zetten.” Elke bloem heeft bovendien een betekenis. “En iedereen kijkt op zijn eigen manier naar bloemen. Waar de ene persoon een boeket associeert met rouw of verdriet, kan de ander er vrolijkheid en liefde in zien. Dat vind ik een mooi gegeven.”

Dat haar foto’s zulke goede reacties opleveren en in zo’n mooie galerie mogen hangen vindt Iris heel bijzonder. “Wie had dat een paar jaar geleden kunnen denken!”
Expositie Bij Kunstuitleen & De Galerie Den Haag, Noordeinde 69-71, zie je 7 kleurrijke werken van Iris Gonzalez. Op de website en in de galerie vind je meer informatie over verkoopprijzen of beschikbaarheid voor verhuur.

www.irisgonzalez.nl
www.degaleriedenhaag.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 80 t/m 83 van LEVEN! Magazine #49

Tekst: Marita Smit / Fotografie: Larissa Ambachtsheer (portret)