Het ondersteunende vak is enorm in beweging. De hedendaagse ondersteuner is steeds meer de interne manager van een organisatie. Een echte spin in het web, die zaken regelt en zorgt dat deze efficiënt verlopen. Maar wat maakt een assistent een ondersteuner anno nu? Slabbers De Lange begeleidt assistents in hun carrière én verzorgt naast arbeidsbemiddelingen ook coaching en training op maat.
Mirjam Slabbers en Hellen Dordregter-de Lange startten in 2009 het werving & selectiebureau Slabbers De Lange. Al snel werden de diensten uitgebreid met coaching, scans en outplacement. Inmiddels weet menig ondersteuner het bureau te vinden in de zoektocht naar een nieuwe baan, om zich te verdiepen in het vak of een vakgerichte training te volgen. Het bureau is dan ook flink gegroeid en actief binnen de gehele Randstad.
Verandering in het vak
Hellen Dordregter-de Lange: “Het vak heeft zich de afgelopen decennia in een stroomversnelling ontwikkeld. Je kunt haast spreken van een ware revolutie. Voorheen was het een job op voornamelijk mbo-niveau, terwijl er tegenwoordig steeds meer vraag is naar ondersteuners met een hbo-opleiding. Dit biedt kansen en mogelijkheden voor de ondersteuners en maakt het vak uitdagender. Vlak daarbij ook de digitalisering en Het Nieuwe Werken niet uit. Er wordt tegenwoordig efficiënter gewerkt en vrijwel iedereen is 24/7 bereikbaar. Door de digitalisering gaan zaken bovendien sneller en worden vaak ook minder persoonlijk. Je moet als assistent zelf meer initiatief nemen om je interne netwerk te onderhouden. Ook zie je vaker dat assistents voor meerdere personen of afdelingen werken. Je moet dus goed prioriteiten kunnen stellen, snel kunnen schakelen en ondernemend zijn.”
Werving & Selectie
Mirjam Slabbers: “Als bureau zijn we er echt voor ondersteuners. Voor de één gaan we op zoek naar een nieuwe functie die aansluit bij de wensen en ambities en de ander begeleiden we, middels coaching en/of training, in de huidige functie. We vinden het belangrijk assistents te informeren over de ontwikkelingen in het vak. Dit heeft voor ons een wisselwerking, want door de openhartige gesprekken met de assistents zijn we het gespecialiseerde bureau geworden dat we vandaag de dag zijn. Daarnaast kunnen we op deze manier assistents goed van dienst zijn bij het vinden van een nieuwe baan, coaching en/of training.”
Kijk voor meer informatie over Slabbers De Lange op www.slabbersdelange.nl
Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 103 van LEVEN! Magazine #39