Roel van Velzen woonde zijn halve leven in Delft. Crazy Pianos op Scheveningen was zijn muzikale leerschool. Aan de hand van vijf nummers bespreekt de zanger en medebedenker van The Voice cruciale periodes in zijn leven. En kondigt hij nieuws aan: “Ik zing voor het eerst in het Nederlands.”

Voordat Roel van Velzen in 2006 doorbrak met zijn debuutsingle Baby Get Higher leerden velen uit onze regio hem kennen als de energieke pianist van Crazy Pianos op Scheveningen. De in Delft geboren muzikant schreef sindsdien muziekgeschiedenis. Hij vormde in zijn eentje de eerste huisband van De Wereld Draait Door, was coach en medebedenker van The Voice of Holland (Roel bedacht de blind auditions). Hij sleepte tal­loze prijzen en nominaties in de wacht en deelde het podium met vrijwel alle bekende Nederlandse muziekhelden. Op dit moment is hij één van de beste zangers in het gelijknamige televisieprogramma en popelt hij om weer voor een live publiek op te treden. Aan de vooravond van zijn nieuwe theater­tour neemt Roel (43) plaats op de sofa en vertelt hij over kantelpunten in zijn leven en hoogtepunten in Delft en Den Haag.

Our house is a very, very, very fine house

Our house – Crosby, Stills, Nash & Young

“Ik ben geboren in Delft, in een muzikale familie. Door mijn vader – Kor van Velzen – waren er altijd instrumenten voorhanden. Vroeger stond er een piano in de slaapkamer van mijn ouders waar ik op pingelde. Mijn vader speelde in allerlei bandjes en schreef zelf nummers. Voor de bekende Delftse band Tee Set, hij woonde lang naast een van de bandleden, maar bijvoorbeeld ook voor een jarige vriend. Hij was een reclameman en maakte er meteen een cd-hoesje bij. Ik vond dat heel normaal. Na de scheiding van mijn ouders waren er twee fijne huizen; om en om woonde ik in het centrum en dicht bij de TU. Als jongetje van elf, twaalf, volgde ik keyboard­lessen bij De Vak, de stadsmuziekschool. De leraar wilde dat ik noten leerde, maar daar had ik geen zin in. De laatste paar lessen kreeg ik de opdracht om liedjes te schrijven, daar is de kiem gelegd.”

Sing us a song you’re the piano man
Sing us a song tonight
Well we’re all in the mood for a melody
And you’ve got us feelin’ alright

Piano Man – Billy Joel

“Mijn eerste echte optreden – los van schoolmusicals – was in Café Vlaanderen in Delft. Met een achterbuurjongen speelde ik twee nummers en toen bedacht ik: op een dag word ik leadzanger. Mijn muziekdocent op het Christelijk Lyceum gaf me alle kansen. Maar omdat ik geen noten kon lezen, viel een muziekopleiding af. Op mijn 21ste verhuisde ik naar Rotterdam om een communicatiestudie te volgen. Met de studentenband The Goldfish sleepten we de Heineken Music Award in de wacht. O, o, dacht mijn moeder in de zaal, daar gaat zijn studie; mijn vader was opgetogen. Kort daarna begon ik bij Crazy Pianos op Scheveningen, waar ik zeven jaar heb gespeeld. Iedere avond een duel om de gunst van het publiek met twee piano’s tegenover elkaar. Ik speelde met mensen die minstens tien jaar ouder waren. Het was één enorme leerschool. Piano Man heb ik daar eindeloos gespeeld; ik heb een haat-liefdeverhouding met dit nummer.”

And if you have a minute, why don’t we go
Talk about it somewhere only we know?
This could be the end of everything
So why don’t we go somewhere only we know?
Somewhere only we know

Somewhere only we know – Keane

“Kort nadat ik weg was bij Crazy Pianos kwam mijn debuutsingle Baby Get Higher uit en speelde ik bij DWDD. Daarna ging het snel. Een hoogtepunt in Haaglanden was Beatstad 2010. Samen met Pink en Keane, de band waar ik groot fan van ben. Ik kies voor hun nummer Somewhere only we know omdat het zo duidelijk verwijst naar een plek, voor mij is dat Delft. Natuurlijk zit Theater de Veste steevast in iedere tour. Als kind bezocht ik op die plek de voorstellingen van Bassie en Adriaan. Het is zo fijn om in Delft te spelen; er komt altijd een vaste club kijken. Bijna mijn hele familie woont er nog. Naast veel ooms en tantes komen er mensen van school, oud-docenten, buren. Het is spannender om voor tien bekenden te spelen dan voor 10.000 onbekenden. Toch voel ik me vrijer op het podium in Delft en maak ik meer grapjes.”

Smiling as the shit comes down
You can tell a man from what he has to say
Everything gets turned around
And I will risk my neck again, again

Four seasons in one day – Crowded House

“In 2017 overleed mijn vader en begin 2019 was de scheiding van Marloes, mijn jeugdliefde en de moeder van mijn twee zoons. Alles kwam tegelijk, Four seasons in one day. Het was een zware tijd met veel reflectie. Het leidde onder meer tot twee podcastseries: Roels sofasessies, over de periode na mijn scheiding. Een soort therapie. Ik kwam op het idee na een fijne avond met cabaretier Richard Kemper. Had ik hier maar een opname van, dacht ik. Vele gesprekken met bekende Nederlanders die een scheiding hadden meegemaakt volgden. Er is geen nummer waar ik zoveel reacties op heb gekregen als op deze serie – ongekend. Ik heb me wel even tegen het idee verzet. Waarom zou ik zo openlijk mijn privéleven delen? In mijn huwelijk en in de media heb ik weinig over mijn gevoel gepraat. Dat werkte niet dus gooi ik het nu over een andere boeg.”

Wat ik voel
Wat ik bedoel
Nu het er op aan komt
Dat ik zeg wat ik voel
Wat ik bedoel
Nu het er op aan komt

Nu het er op aan komt – VanVelzen

“In de eerste lockdown werd ik teruggeworpen op mezelf. Een geforceerde sabbatical, zonder optredens en met de kinderen veel thuis. Ik had net een nieuwe liefde en moest nog ontdekken hoe ik alles kon combineren. De coronatijd legde oude systemen bloot, in de maatschappij en ook in het gezin. Dat zie ik als één van de weinige positieve dingen van de crisis. In de eerste golf heb ik geen liedjes geschreven, in de tweede wel. Ik had volop inspiratie. Ook schreef ik voor het eerst in het Nederlands. Eerder voelde ik dat niet;
ik kreeg het gewoon mijn bek niet uit. In mijn nieuwe tour zitten voornamelijk Nederlandstalige nummers – een spannende nieuwe richting. Ik kijk er enorm naar uit weer live in het theater te staan. Nergens anders heb ik zo’n connectie met het publiek. Met de band kun je groot en hard spelen, een mooi verhaal creëren met decor, licht, de interactie met de zaal. Daar komt het erop aan.”

Op 5 oktober gaat de theatertour van VanVelzen van start genaamd Change of mind – Songs, Stories & Sofa­sessies. Er zijn concerten in onder meer Naaldwijk, Delft en Zoetermeer, zie vanvelzenmusic.com. Roels sofasessies zijn te beluisteren via Linda.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 104 t/m 107 van LEVEN! Magazine #48

Tekst: Caroline Ludwig / Fotografie: Pablo Delfos