Alles ademt gastvrijheid als je binnenloopt bij Invitez, The Hague Hospitality Centre, het expertisecentrum voor studenten van de school voor Horeca en Facilitaire Dienstverlening en de International Hotel and Management School (IMHS). Over de wereld van hospitality vertellen directeuren Brigitte Laukens en Jacqueline van der Zwan. Hun studenten leveren een belangrijke bijdrage aan een gastvrij Den Haag, van ADO Den Haag tot en met het Ondernemersgala.
Gastvrijheid, wat is dat?
J(acqueline): “Bij ons leerwerkbedrijf Invitez leggen we de lat hoog voor al onze studenten. Van zowel eerstejaars als vierdejaars studenten verwachten we dat ze gasten een gevoel van gastvrijheid kunnen geven. We willen dat je naar buiten gaat en denkt; hier wil ik terugkomen. Ook burgemeester Jan van Zanen komt graag bij ons.”
B(rigitte): “Onze horeca en facility opleidingen zijn sterk in praktijkonderwijs. De beginnende student leert het vak door lessen in instructielokalen. Meteen is voorbeeldgedrag hierbij belangrijk; wees altijd beleefd en zorg dat je er verzorgd uitziet.”
J: “In die cultuur slagen we erin studenten klaar te stomen om een goede baan te bekleden. We gaan zelfs nog een stap verder in hostmanship. We leren hen de gast te ontvangen zoals deze benaderd zou willen worden. Door een buitenlandstage leren de studenten die de Engelstalige IHMS volgen dat elke cultuur gastvrijheid anders ervaart. Dit jaar heeft een oud-student zelfs de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs gewonnen.”
Trots op?
J: “IHMS behoort tot de top 3 opleidingen op dit terrein. Al veertig jaar bieden wij uitdagend hospitality onderwijs. Naast het leren van alle theoretische en praktische vaardigheden bieden we veel extra’s aan de studenten. Denk aan internationale wedstrijden, stageplekken op niveau, excellentie-programma’s zoals het leren van de Chinese taal of het volgen van een traject met topchef Pierre Wind. Vaak horen we van alumni terug: “Dit is onze school, hier is het begonnen.” Door ons sterke alumni-netwerk is de betrokkenheid van het bedrijfsleven groot.”
B: “Ik ben trots op de koksopleiding, die nu heel goed in elkaar zit dankzij een professioneel docententeam. En ik durf te zeggen dat ons gezamenlijke praktijkgebouw Invitez een boegbeeld is met New Mondrian Hotel, restaurants Classique, Imagine en Orchard en zelfs vergaderzalen. De gerechten zijn van hoge kwaliteit en er staat altijd een chef aan het roer. Gasten betalen slechts de inkoopprijs van het diner of lunch. Er ontstaat vaak een warme band met de studenten en belangstellende gasten. Daarom is het genootschap Vrienden van Invitez opgericht.
J: “Invitez kan bestaan door de betrokkenheid van onze docenten.”
B: “We kennen elkaar eigenlijk allemaal. Onze docenten maken het verschil voor de studenten. Ze weten ze op te leiden tot echte professionals.”
Klaar voor de toekomst?
J: “Ondernemers geven aan dat ze springen om studenten van de opleiding gastheer/-vrouw. En er is altijd een gebrek aan koks. Graag leveren we onze bijdrage door veel studenten aan te trekken, ze tot professionals op te leiden in hun vak en te zorgen voor een goede doorstroming naar hogescholen.”
B: “We hebben ook veel contact met de gemeente over het opleiden van een kwetsbare groep. Deze studenten maken in een apart opleidingstraject een grote stap naar een plek in onze maatschappij. En sinds kort is er de Club van Positieve Duurzaamheidsdenkers, zodat we nog duurzamer gaan werken op onze scholen.”
Invitez, The Hague Hospitality Experience Centre
Koningin Marialaan 9, Den Haag
T 088 666 33 13 (restaurant)
www.rocmondriaan.nl
Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 16 t/m 17 van LEVEN! Magazine #52
Tekst: Vanessa de Gaay Fortman / Fotografie: Bas Adriaans