Ondernemer Maya Angoelal begon twintig jaar geleden haar eigen mondhygiënepraktijk aan de Haagse Ieplaan. Na vijf jaar betrok zij een nieuwe praktijk aan de Laan van Meerdervoort met simpelweg een klaptafel als balie en een behandelruimte. Anno 2022 runt zij een volwaardig tandheelkundig centrum aan de overkant, Mondzorg Dental Beauty, waar een tandarts, twee mondhygiënisten en een mondzorgkundige rondlopen.

“Het ondernemen ging met vallen en opstaan en ik heb wel eens op het punt gestaan om de boel te verkopen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan”, zegt Angoelal. Met een klantenbestand van vierduizend patiënten hoeft Angoelal zich nooit te vervelen. “Eerst stond ik zelf achter de balie én achter de stoel. Ik kwam er al snel achter dat dat niet werkte en nam een baliemedewerker in dienst.” Het bedrijf heette toen Mondhygiënistdenhaag.nl. Een jaar later werd het team uitgebreid met een tandarts. Ze besloot om vanaf dat moment duidelijke richtlijnen waarin de patiënt centraal staat, op te stellen voor het personeel. “Al mijn klanten moeten zich veilig voelen. Zij geven ons het vertrouwen om een van hun intiemste lichaamsdelen te laten zien. Ik wil dat patiënten al bij binnen­komst goed worden ontvangen en ben transparant over wat voor behandeling er wordt gedaan en wat dit gaat kosten.”

Cosmetische gebitsbehandelingen
Patiënten durven zich tegenwoordig veel meer uit te spreken over hun wensen en angsten. “Ik kreeg vaak terug dat mensen iets niet mooi vinden aan hun gebit. Een gebit hoeft niet kaarsrecht te zijn, maar als iemand toch iets wil veranderen, doe ik licht-cosmetische ingrepen”, legt de ondernemer uit. Facings, een schildje van composiet om bijvoorbeeld afgesleten tanden te maskeren, vlekjes verwijderen, bleken of een onzichtbare beugel behoren tot de mogelijkheden. “Dat laatste is echt dé trend. Toen ik twintig jaar geleden begon was het een taboe”, weet Angoelal die is gespecialiseerd in het plaatsen van facings. De naam Mondzorg Dental Beauty staat voor innerlijke schoonheid. “Dat is ook letterlijk een feit. Een gezond gebit heeft ook invloed op je gezondheid. Dat staat op plek één en daarna komt pas de buitenkant aan bod. Een tijdje heette mijn bedrijf Dental Beauty en liepen mensen spontaan binnen voor een schoonheidsbehandeling. Toen heb ik het woordje ‘Mondzorg’ ervoor gezet.” Tandartsangst pakt ze aan door heel duidelijk door te spreken wat een behandeling behelst, eerlijk te zijn over het ongemak die te verwachten is en of verdoving nodig is.

Dienstverlening staat op één
Angoelal heeft veel geleerd de afgelopen jaren. “Goede communicatie met je personeel is heel belangrijk. Vroeger was ik soms zo moe aan het eind van de dag dat ik geen puf meer had om even de dag door te spreken. Ik maak hier nu echt tijd voor.” Vijf jaar lang runde ze haar praktijk op twee locaties waardoor zij het overzicht deels verloor. Nu haar bedrijf op één locatie is gevestigd is er rust. Dienstverlening staat voor haar op één. Van bejegening van de klant tot aan een duidelijke uitleg, gespreid betalen en transparantie over de kosten. “Daarnaast krijgen klanten meerdere herinneringen aan afspraken en is er veel aandacht voor preventieve tandheelkunde. Onderhoud is behoud”, legt Angoelal uit. “Een eigen zaak is keihard werken, maar de passie is er nog altijd. Ik kan echt zeggen dat ik dit nog makkelijk twintig jaar kan volhouden met dit geweldige team. Ik wil de dienstverlening nog verder professionaliseren en onze patiënten op een liefdevolle manier blijven helpen.”

Mondzorg Dental Beauty
Laan van Meerdervoort 420, Den Haag
T 070 393 54 00
www.mondzorgdentalbeauty.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 88 t/m 89 van LEVEN! Magazine #52

Tekst: Tanja Verkaik / Fotografie: Hiske van der Gronden