Toen Hetty Moll en haar man Frank Roders twintig jaar geleden hun bedrijf Compagnon opzetten, hadden ze een missie. Ze wilden aantonen dat je zakelijk succesvol kunt zijn als je zowel binnen als buiten je bedrijf als échte compagnon met je relaties omgaat. Daarin zijn ze geslaagd, constateren ze tevreden.

Met vier regiokantoren en ruim honderd professionals in dienst, mag Compagnon immers succes­vol genoemd worden. Nog altijd ligt bij alle activiteiten dezelfde filosofie aan de basis: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. “Binnen een zakelijke relatie moet je oog hebben voor zowel de relatie als voor de prestatie. Je wilt het liefst behandeld worden als een compagnon, dus. Het is de basis voor vertrouwen en vertrouwen is de basis voor groei”, aldus Hetty’s vaste overtuiging.

Medewerkers maken het verschil

Hetty en Frank richtten Compagnon op nadat ze allebei hadden gewerkt bij een organisatie met een sterke top-down-structuur. “Wij waren daar niet content mee en wilden aantonen dat het anders kan. Onze core business is de in-, door- en uitstroom van personeel. Compagnon helpt organisaties om succesvol te zijn op de arbeidsmarkt. Wij vinden dat personeel hét onderscheidende kenmerk is voor organisaties. Medewerkers maken het verschil. Met goede medewerkers kun je ‘de wedstrijd winnen’. Wij helpen bedrijven om het winnende team samen te stellen. Geloof mij: als je als werkgever een goede naam hebt, trek je gemakkelijker goede werknemers aan en kun je ze eenvoudiger vasthouden. Aangezien wij als bedrijf zelf natuurlijk ook ‘een winnend team’ willen hebben, zijn we er trots op dat we officieel uitgeroepen zijn tot ‘Great place to work’, met een hoge score op ‘kameraadschap’,” vertelt Frank.

Plezier en prestatie

Niet alleen binnen de eigen organisatie, maar ook in het HR-werk dat Compagnon uitvoert voor zijn klanten werkt Compagnon volgens de ‘compagnon-filosofie’. “In alle processen stellen we ons op als compagnon. Opdrachtgevers en kandidaten behandelen we dus ook als compagnon. We gaan voor de beste match, zowel in het belang van de werkgever als in het belang van de werknemer. We hebben het dan ook niet over ‘insourcen’ of ‘outsourcen’, maar over ‘co-sourcen’: gezamenlijk tot het beste resultaat komen.” Hetty legt uit dat de in HR-kringen inmiddels zeer bekende rode tulp uit het logo van Compagnon staat voor groei, op een gezonde bodem van plezier en prestatie.

Lees meer over Compagnon op www.compagnon.com

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 100 & 101 van LEVEN! Magazine #43