Hagenaar Erik Frenken was het grote talent van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Hij bezocht het prestigieuze Saint Martins in Londen en werkte voor Alberta Ferretti en Viktor&Rolf. Helaas heeft het merk Avelon, waar hij daarna aan het hoofd stond, het niet gered. Nu is hij terug: onder zijn eigen naam en in zijn eigen stad.

Je zou Erik Frenken (41) een wonderkind in de mode kunnen noemen. Toch is zijn naam niet zo bekend als die van Viktor&Rolf, Bas Kosters of Jan Taminiau. Ook ging zijn pad niet altijd over rozen. Zijn curriculum vitae liegt er niet om: twee keer cum laude afgestudeerd en als eerste Nederlander toegelaten tot Central Saint Martins College of Art and Design, gelauwerd met prijzen, in dienst van grote internationale merken. Zijn eigen collecties voor Avelon werden jubelend ontvangen en zijn kleding ging grif over de toonbanken van 200 verkooppunten in binnen- en buitenland. En toch ging het mis… Avelon ging failliet en een doorstart bracht niet wat hij wilde. Maar sinds begin 2017 lacht het leven Erik Frenken weer toe. In zijn pop-up store aan het Noordeinde vertelt hij over zijn drive als ontwerper, zijn eigen signatuur en de ups & downs van het ondernemen.

Liever baan dan prijs

Na het Saint Martins verhuisde hij naar het Italiaanse Cattolica om voor ontwerpster Alberta Ferretti te gaan werken. “Dat was een cultuurshock; van wereldstad Londen naar een katholiek dorp aan de Adriatische zee. Ik heb er waanzinnig veel ervaring opgedaan. Je hoefde maar een kladje in te leveren en de patronenmakers gingen aan de slag en er kwam iets geweldigs uit.

Maar het leven daar was niets voor mij.” Tijdens de toekenning van de Elle Style Award in Amsterdam riep hij dat hij liever een nieuwe baan had dan de zoveelste prijs. “Ik wist dat Viktor en Rolf in de zaal zaten en de volgende dag kreeg ik een telefoontje. Ze boden me een stage aan, dat was even slikken, maar ik heb het toch gedaan. Zij hebben me de kans gegeven alles te zien en te doen. Viktor en Rolf zetten de grote lijnen en het concept neer, mijn invloed als creatief directeur zag je vooral in de prêt-à-porter-collectie.

Ik was niet van plan een eigen collectie te beginnen, tot ik steeds vaker werd benaderd voor andere functies. Het werd Avelon, waar ik binnen twee, drie seizoenen wereldwijd 200 verkooppunten op AAA-locaties had. Door het omvallen van een grote Amerikaanse klant ging Avelon over de kop. We hebben een doorstart geprobeerd, maar de samenwerking met mijn zakelijk partner liep stroef”. Eind 2016 nam hij afscheid van Avelon.

Krachtig en kwetsbaar

Die eigen stijl omschrijft hij als een statement dat tegelijkertijd gevoeligheid uitstraalt. Lees meer over Erik en zijn werk door hier te klikken en gratis verder te lezen in LEVEN! magazine, pagina 72 t/m 77.

Tekst Caroline Ludwig
Fotografie Frank De Graaf (Portret), Domen / Van De Velde, Duy Vo

REAGEER