Hij is altijd werkzaam geweest in de schoonmaakbranche. Eerst bij lokale en regionale schoonmaakgroothandels en later bij multinationals. Sinds 2001 is Michel de Bruin zelfstandig ondernemer en is zijn bedrijf Greenspeed producent en leverancier van schoonmaaksystemen.

Ooit geboren en getogen op Scheveningen reist Michel inmiddels de hele wereld over voor zijn bedrijf Greenspeed. Van België tot Australië. Toch liggen de roots van het bedrijf onmiskenbaar in de Scheveningse Haven. “Na de middelbare school ben ik gaan werken in het magazijn van één van mijn eerste bazen,” vertelt Michel in zijn kantoor naast Rotterdam Airport. “Hij had een regionale schoonmaakgroothandel en ik bracht de schoonmaakspullen langs bij klanten. Tijdens één van de eerste rondes kwam ik terug met een opdracht en mocht ik aan de slag in de buitendienst. Hij heeft als eerste de micro­vezeldoek naar Nederland gehaald. Het concept van het wonderdoekje is ooit geboren in een fabriek in het buitenland waar een werknemer met de mouw van zijn overall een gemorste olievlek wegveegde en alles werd opgenomen.”

Innovator

Michel maakte na een paar jaar de overstap naar Electrolux. Doordat een leidinggevende iets in hem zag, kreeg hij de kans om al gauw het Europese hoofdkantoor in Diemen te runnen. Scheveningers zijn van nature bescheiden mensen en toentertijd lag een internationale carrière niet voor de hand. Michel vond zijn weg door zijn nieuwsgierigheid, de liefde voor het reizen en zijn ondernemersdrive. “Ik zat toen op de juiste plek op de juiste tijd, waardoor ik deze stap kon maken. Dankzij de Elektrolux University heb ik kunnen werken aan mijn business skills en mij verdiept in zaken als strategisch management en bedrijfsvoering. Het ontmoeten en leren kennen van nieuwe mensen all over the world vind ik echt het mooiste in mijn job. Het merk Greenspeed bijna in alle werelddelen verkocht zien worden vind ik geweldig. Het laatste wat we hebben opgestart is Greenspeed Australië en Nieuw Zeeland. Echt super om daar ook succes te hebben.”

Al die tijd bleef Michel contact houden met zijn oude baas. “Ieder jaar ging ik een visje met hem eten bij de Restaurant Weduwe van Toorn aan de eerste haven. Dat was een traditie. Toen hij in 2001 met pensioen wilde, heb ik de zaak overgenomen. Ik wilde er een internationaal merk van maken met een sociaal verhaal en filosofie. Met een chique en vrolijke uitstraling. Ik wil innovator en pionier zijn in deze branche. Crazy about cleaning is dan ook onze slogan. De passie voor schoonmaak heb ik altijd gehad door de mensen die in deze vaak onderschatte branche werken. Van schoonmaker tot CEO. Zij zijn altijd trots en enorm betrokken bij het weer mooi maken van een ruimte.”

Deskundigheid

Het merk Greenspeed staat na negentien jaar stevig in de markt en wordt in 25 landen verkocht. Middels een licentie kunnen landen distribiteur worden. En er komen steeds nieuwe producten voor de vloer, sanitair, interieur en keuken. Van de gepersonaliseerde werkwagens tot de Click ’m mop. Greenspeed blijft steeds innoveren. Het bedrijf verkoopt sindskort ook probiotische reinigingsmiddelen. Allemaal producten die ervoor zorgen dat schoonmaakbedrijven in ziekenhuizen, bungalowparken en bedrijfsgebouwen gemakkelijker en veiliger kunnen schoonmaken. Ook draagt het bedrijf door onder andere het gebruik van niet giftige en biologische afbreekbare materialen het keurmerk Cradle2Cradle. Dit is het hoogst haalbare certificaat in ecologische reinigingsmiddelen. Michel is tevens voorzitter van ISSA Europe, onderdeel van de wereldwijde brancheorganisatie met dezelfde naam en ook maatschappelijk betrokken bij de schoonmaak business. “Zo hebben we diverse projecten uit Amerika gehaald zoals Cleaning for a Reason. Mensen die thuis herstellenden zijn van een zware ziekte kunnen gratis de schoonmaak laten uitvoeren door gelieerde schoonmaakbedrijven in hun huis.” Ook besteedt Michel veel tijd en aandacht aan het kansen geven voor jonge mensen om carrière te kunnen maken in de schoonmaakbranche. “Dat vind ik echt leuk, zo ben ik namelijk ook begonnen.”

Meer informatie over Greenspeed kijk dan op www.greenspeed.eu

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 46 & 47 van LEVEN! Magazine #40

REAGEER