Begin dit jaar zit het kantoor van aannemersbedrijf Blijbouw in de Stevinstraat. Op deze plek gaan zij een showroom realiseren voor hun klanten. Ook zijn de bedrijfsprocessen stevig aangepakt. Het past in de professionaliseringsslag die het bouwbedrijf anno 2019 wil maken.

Al ruim elf jaar is het aannemers­bedrijf een begrip in Den Haag. Van Scheveningen tot aan de Vogelwijk. Korné Been, eigenaar en oprichter van Blijbouw, heeft een bouwkundige opleiding en kan door zijn ruime ervaring als geen ander oplossingen bedenken voor zijn klanten. Sinds kort versterkt Michel Kies zijn team en bestuurt hij vanaf het nieuwe kantoor de backoffice.

“Elk bouwtraject loopt volgens een aantal vaste stappen,” vertelt Michel. “Van slopen tot het bestellen van materialen. Als je dat in procedures giet, kun je rapportages maken en evalueren hoe alles verloopt. Daardoor kun je veel concreter werken aan je korte en lange termijn doelen.”

Nazorg

Michel zette een administratief systeem op waarin onder andere offertes, sales en marketing acties en personeelszaken gestandaardiseerd zijn. De klussen nemen Korné en Michel samen op volgens een vast protocol. Hierdoor kunnen zij voor klanten een uitgebreide offerte maken waarin stapsgewijs wordt uitgewerkt wat de kosten zijn. Van het aanleggen van leidingen tot het kiezen van een stopcontact. Volgens Korné werkt deze gestructureerde aanpak heel goed. “Door deze processen intern meer te structuren, kunnen wij onze klanten beter bedienen en nazorg bieden. Ze weten ook precies wat zij van ons kunnen verwachten. Wij kunnen bijvoorbeeld beter in kaart brengen wanneer zij de tegels voor de badkamer moeten kopen of wanneer bepaalde beslissingen genomen moeten zijn. Met een checklist zorgen we dat alles voor oplevering in orde is.”

Korné geeft het vooral ook ruimte om nog meer te focussen op de klant. “Voorheen was ik zelf veel te druk om offertes overdag te maken. Ik was steeds bezig met mijn personeel aan het werk te houden en materialen te regelen. Door onze administratie en procedures zo te organiseren, heb ik meer ruimte om zelf persoonlijk langs te gaan bij klanten voor wekelijkse bouwvergaderingen om te kijken of alles loopt. In de praktijk blijkt dat klanten dat als heel prettig ervaren.”

Allround

Over vijf jaar wil de aannemer een allround bedrijf zijn dat op alle gebieden kan leveren. Naast het verbouwen van een huis kan het bedrijf dan bijvoorbeeld ook een hovenier leveren voor de inrichting van de tuin. De showroom aan de Stevinstraat borduurt ook voort op dit full service concept.

Michel: “Klanten kunnen hier verschillende modellen stopcontacten, ketels, typen vloeren en tegels bekijken. Wij kunnen hen goed adviseren, omdat wij de woning goed kennen. En zij vinden alles onder één dak.”

Meer informatie over Aannemersbedrijf Blijbouw kijk dan op www.blijbouw.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 60 & 61 van LEVEN! Magazine #40

REAGEER