22-08-2024 Den Haag Directie Jumbo Scheveningen, Leven Foto: Rene Oudshoorn

De Jumbo-vestiging van de familie Koornneef aan de Scheveningse Haven heeft dit najaar een ingrijpende metamorfose ondergaan. In het pand op de hoek van de Dr. Lelykade en de Van Bergenstraat opende begin oktober ‘de grootste superversmarkt. “Vers, vers en nog eens vers. Alle producten zijn of vers bereid of ingekocht bij speciaalzaken, zoals Landwaart Culinair.” Zo omschrijft Edward Koornneef, algemeen directeur van Koornneef Retailgroep, het nieuwe concept.

Een Foodcafé waar versbereide kant- en klaar maaltijden naar keuze kunnen worden afgehaald of ter plekke opgegeten en een nog groter assortiment met versproducten van verschillende speciaalzaken, zoals groenten, kazen, bonbons, (grill)vlees en vis van zoveel mogelijk lokale partijen, waaronder Bakker van Maanen en slagerij en traiteur Zwaard. Klanten kunnen zelfs sushi bestellen en later ophalen. “De keuze aan verse maaltijden is enorm: van stamppotten tot pasta’s, lasagnes en rijstgerechten met bijvoorbeeld kip en groenten”, legt Esmée Koornneef uit (manager winkels & HR). Edward en Esmée omschrijven de Foodmarkt als een markt, maar dan onder het dak van een supermarkt. De oppervlakte van de winkel is na de verbouwing van drie weken ook fors toegenomen. Edward: “Van 2.100 naar 2.700 vierkante meter met ultra verse producten.”

‘Geloof in concept is groot’
Esmée is samen met haar vader en Jordy van Ooijen (manager winkels) verantwoordelijk voor de zeven Jumbo-vestigingen die in handen zijn van de familie Koornneef. Zo heeft Jumbo Koornneef, naast Scheveningen, vestigingen in Oud-Beijerland, Naaldwijk, Leidschendam, Kwintsheul, Wateringen en Monster. De Leidschendamse winkel, in Westfield Mall of the Netherlands, en die in Naaldwijk werden al eerder omgeturnd tot foodmarkten. Het grote succes zorgde ervoor dat Scheveningen de volgende in het rijtje is geworden. “Het geloof in dit concept is enorm”, zegt Edward. “In de omgeving, Statenkwartier, is veel behoefte aan lekker en vers eten en drinken. We verwachten daarnaast dat de Foodmarkt ook klanten gaat aantrekken uit een groter gebied uit de regio. We onderscheiden ons met dit concept van andere supermarkten omdat het merendeel van onze producten handgemaakt is.”

Inzet op kwaliteit
In de Nederlandse levensmiddelenmarkt is de prijs het meest dominant. “Dat is best jammer, omdat innovaties hierdoor achterblijven”, zegt de algemeen directeur. “Wij willen juist inzetten op meer kwaliteit en vooroplopen met daarnaast genoeg ruimte voor aanbiedingen.” Daarbij worden ook ontwikkelingen en trends in het buitenland nauwlettend in de gaten gehouden. “In New York zie je al dat er huizen worden gebouwd zonder keuken en er thuis helemaal niet meer wordt gekookt”, wijst Edward. Sinds de introductie van de Foodmarkt aan de haven bestaat zestig procent van het assortiment uit versproducten. “De andere helft bestaat uit de zogeheten kruidenierwaren, waaronder merken als Coca-Cola en Douwe Egberts vallen. Wij verwachten dat de balans de komende jaren nog meer verschuift: van zeventig procent versproducten naar dertig procent kruidenierswaren”, zegt Edward. Koornneef Retailgroep kiest daarom heel bewust voor het foodmarktconcept. “Het is een kwestie van een lange adem”, zegt Esmée. “En de klant tijd geven om aan het nieuwe concept te wennen.”

‘Vers, vers, vers’ is het toverwoord

Versconcept valt in de smaak
In de vestigingen van Jumbo Koornneef in Westfield Mall of the Netherlands en in Naaldwijk werd al eerder overgestapt op de versformule. En de reacties van klanten spreken boekdelen. Onze koks en versspecialisten bereiden de lekkerste maaltijden passend bij het seizoen en deze kun je zelfs nuttigen in ons eigen Foodcafé. “In The Mall of the Netherlands eten klanten ter plekke en combineren een bezoek met winkelen en in Naaldwijk wordt meer afgehaald”, legt Esmée uit. Het Foodmarktconcept schept ook extra werkgelegenheid. “In Scheveningen werken tussen de tweehonderdvijftig en driehonderd medewerkers en in onze gehele organisatie rond de zestienhonderd.” Er is continu aandacht voor opleidingen en doorgroeimogelijkheden voor personeel. “Het maakt daarbij niet uit of je veertien of vijfenzestig jaar bent. We hebben een eigen HR-afdeling en opleidingshuis. Bovendien organiseren we leuke uitjes voor ons personeel. We zijn niet alleen een familiebedrijf, maar je wordt als medewerker ook onderdeel van de Jumbo Koornneef-familie”, legt de HR- en winkelmanager uit. Zij begon zelf al als tiener me vakkenvullen bij het bedrijf van haar vader en werkte zich op tot supermarktmanager bij diverse vestigingen voordat zij plaatsnam in het dagelijks bestuur van Koornneef Retailgroep. Dagelijks zijn Esmée, Edward en Jordy aanwezig in de diverse vestigingen. “Het personeel kent ons persoonlijk en kan altijd direct bij ons aankloppen”, stelt de algemeen directeur.

Nieuwe winkel
Edward vindt het mooi dat zijn dochter vooralsnog de enige is die in zijn voetsporen treedt. Hij rolde zelf ook het supermarktvak in via zijn ouders. “Op mijn tiende stond al vast dat ik het bedrijf zou overnemen. Ik wil vooral dat mijn kinderen gelukkig zijn. Dat is mijn voornaamste doel.” De samenwerking bevalt goed aan beide kanten. “We doen het met elkaar. Natuurlijk worden we thuis wel eens teruggefloten als het te veel over de zaak gaat”, zegt Esmée met een lach. Plannen voor de toekomst zijn er volop. Zo wordt er hard gewerkt aan een nieuwe vestiging in Wateringen op een nieuwe locatie. “Ook hier komt op termijn een Foodmarkt. Dat gaat nog wel enkele jaren duren”, aldus Edward. “Al onze vestigingen zijn inmiddels verbouwd en staan er verder spik en span bij. Ook zijn er nog plannen om de winkel qua Oud-Beijerland uit te breiden in oppervlakte.”



Jumbo Foodmarkt Koornneef Aan de Haven

Van Bergenstraat 7, Den Haag
jumbokoornneef.nl

✍️ Tanja Verkaik
📷 René Oudshoorn (portret)