Het merk met de ster brengt zijn nieuwe retailconcept naar Europa en koos daarbij Mercedes-Benz Den Haag als locatie voor de eerste Europese flagshipstore. Met dit vooruitstrevende retailconcept, dat onderdeel is van de wereldwijde marketing- en verkoopstrategie Best Customer Experience, moderniseert het automerk de architectuur van zijn dealerlocaties en al zijn retailprocessen.

De nieuwe flagshipstore heeft als doel een fascinerende merkbeleving in een fysiek verkooppunt te creëren. Dit wordt gerealiseerd door een combinatie van ruimtelijk design, innovatieve adviesprocessen en een ver doorgedreven vorm van digitalisering in zowel adviesverstrekking, verkoop als service. Kortom, dit nieuwe retailconcept laat toe om de online en de offline merkbeleving naadloos op elkaar te laten aansluiten. “Door de combinatie van persoonlijk contact en digitale elementen op het gebied van advies, verkoop en service is ons traditionele verkooppunt getransformeerd naar een belevings- en ervaringswereld,” legt Sander van Kouwen, CEO Mercedes-Benz Den Haag uit. “Een nieuwe en vooruitstrevende manier om onze klanten te benaderen.”

Klantreis

Het bijna twintig jaar oude bedrijfspand was toe aan ver­nieuwing. De lancering van het nieuwe Mercedes-Benz retailconcept kwam dan ook op het juiste moment. Bij de totstandkoming van het ontwerp is vooral gekeken naar de weg die een klant in een dealerbedrijf aflegt. Hierdoor konden functionele domeinen, zoals de Welcome Area, de Consulting Area en de Service Lobby, worden benoemd, met als doel de dienstverlening naadloos te laten aansluiten op de wensen van de klant. De vele digitale hulpmiddelen zorgen er vervolgens voor dat klanten en geïnteresseerden de voertuigen virtueel en in het echt kunnen ervaren. Met als voordeel dat alle informatie over een voertuig nog tastbaarder voor de klanten wordt.

Persoonlijke begroeting en adviseringsproces

Al bij het binnenlopen van de showroom is de nieuwe merkbeleving te ervaren. De entree is vormgegeven als persoonlijk welkomstgedeelte. Zo vindt de begroeting en het eerste informele klantgesprek plaats aan speels geplaatste sta­tafels. De nieuwe rol van de Star Assistant als gastheer -vrouw en eerste gezicht van het merk, zorgt voor een hartelijk ontvangst van de klanten.

Het adviesproces op het gebied van verkoop en service is nieuw vormgegeven, waardoor er nog beter op de persoonlijke behoeften van klanten kan worden toegespitst. De medewerkers in de showroom maken op flexibele wijze en bij behoefte gebruik van media-interfaces en mobiele apparaten. In speciaal ingerichte loungegedeelten kan in een ontspannen sfeer overleg met betrekking tot verkoop en service worden gevoerd.

Integratie van digitale media

Een belangrijke rol bij het nieuwe retailconcept is weggelegd voor de samensmelting van de analoge en de digitale wereld. De digitale media en de mogelijkheden daarvan
worden visueel en bij het persoonlijke gesprek ter ondersteuning ingezet. Door op de beeldschermen afwisselend merk-, techniek- en lifestylethema’s weer te geven, wordt de weergave en de toelichting van de modellen en diensten in het alsmaar groter wordende portfolio ondersteund. Dit zorgt ook dat er goed ingespeeld kan worden op de persoonlijke situatie van klanten bij de advisering en de verkoop.

Indeling

De entree van de flagshipstore is volledig vernieuwd. Een rondom volledig glazen pui zorgt binnen voor veel licht en geeft bezoekers die het terrein oprijden meteen een aantrekkelijke blik op de voertuigen in de showroom. Wat direct opvalt, is de riante trap met aangrenzende helling, die ook van buiten duidelijk zichtbaar is. De trap en de helling vormen een visueel aantrekkelijke verbinding tussen de begane grond en de eerste verdieping, waar het AMG-center is gehuisvest. Een tweede trap met hellingbaan leidt omhoog naar de showroom voor de occasions. De verdiepingen worden bovendien verbonden door een direct in het oog springende glazen lift.

Op de begane grond bevinden zich grote beeldschermen voor productpresentaties en exclusieve ruimtes voor een adviesgesprek. Ook een speciaal vertrek voor de overhandiging van auto’s ontbreekt niet. Direct daarnaast is een speciale showroom voor bestelwagens gesitueerd. Een nieuwe showcase, waar voor 60 auto’s plek is, is aan de snelwegzijde gelegen. Het gebouw is rondom volledig voorzien van een grote oversteek, dat alle gebouwdelen met elkaar verbindt. Boven de entree naar de showroom en werkplaats stulpt het nieuwe dak – met maar liefst 72 led spots – extra ver uit, waardoor klanten een beschutte plek hebben om hun auto bij de werkplaats af te leveren en over te stappen in een leenauto. “De architectuur van dit pand, de digitale hulpmiddelen en vernieuwde processen zijn zodanig ontworpen, dat ze voor een optimale en individuele klantondersteuning zorgen. We creëren op deze manier een innovatieve belevingswereld voor onze klant, waarbij de focus ligt op de kwaliteit van het persoonlijke advies. Onze flagshipstore in Den Haag is dan ook een inspirerend podium voor onze premium producten en diensten.”

Meer informatie over Mercedes-Benz Den Haag kijk dan op www.mbdb.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 88 & 89 van LEVEN! Magazine #41

REAGEER