Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken: het afscheid van een geliefde vriend(in), familielid of kennis. Als nabestaande kom je in een achtbaan van emoties terecht. En dat, terwijl opeens veel besloten en geregeld moet worden. De uitvaartbegeleider van CUVO zorgt er dan voor dat de overledene en nabestaanden de respectvolle zorg krijgen die zij verdienen.

CUVO organiseert een uitvaart om nooit meer te vergeten. Daarin staan de herinneringen aan de overledene centraal. Ze kunnen zomaar een glimlach brengen op een betraand gezicht. Met de nieuwe campagne “Leef door in herinnering, het afscheid dat je bijblijft” geeft CUVO die herinneringen de ruimte. Bij campagnes in de uitvaartbranche ligt de focus vaak op de dood en degene die overlijdt. Ervaring leert echter dat mensen zich
liever niet bezighouden met hun eigen uitvaart en dat nabestaanden de uitvaart uiteindelijk moeten regelen. “‘Dat komt later wel’ is een veel­gehoorde uitspraak”, vertelt Monique Flinkerbusch – Manager Uitvaartzorg. “Het liefst kijkt men de andere kant op. Jongeren zijn nog niet echt bezig met dit thema en ouderen vinden het lastig om hierover te praten. Een onderwerp dat dus niet echt uitnodigt tot een gezellig gesprek aan de keukentafel. Wij kiezen met ‘Leef door in herinnering’ bewust voor een positieve insteek. Van groot en afstandelijk naar persoonlijk en dichtbij. Van aandacht naar aandenken”, aldus Monique. 

Herinneringen
Ondanks dat velen liever over het leven praten, is het fijn als je nabestaanden weten wat jouw uitvaartwensen zijn. Want hoe eerder je nadenkt over je uitvaartwensen en voor wie je ze belangrijk vindt, hoe meer houvast het voor nabestaanden en jezelf biedt. Dat gaat alleen niet iedereen altijd even gemakkelijk af. CUVO ondersteunt daarbij door een warme deken om je heen te slaan en helpt met het creëren en koesteren van mooie herinneringen. En dat laatste is precies waar CUVO met de campagne op insteekt. Door die herinneringen, samen met de nabestaanden tijdens bijvoorbeeld een herinneringsavond of met een herinnerings­boekje, te delen. Ook bieden zij een uitgebreide collectie aan prachtige herinneringssieraden en urnen. Op de website kun je een condoleancebericht met een persoonlijke herinnering achterlaten. Nabestaanden moeten verder met een lege stoel, maar de overledene leeft op deze manieren door in herinneringen. Die verzachten de pijn en de liefde voor de overledene blijft bestaan.

Ook tijdens de moeilijke dagen tussen het overlijden en de uitvaart kun je voor persoonlijke aandacht en steun rekenen op de uitvaartverzorgers van CUVO. Met name in deze periode ervaar je enerzijds de adrenaline die je aan de gang houdt, anderzijds word je overspoeld door emoties die helder denken in de weg staan. Wat ben je dan blij met een persoon die jou dingen uit handen neemt. Professioneel en empathisch. Een mens dichtbij die een luisterend oor biedt en tegelijkertijd doortastend optreedt. Die een afscheid organiseert dat jou altijd bijblijft. 

Monique: “Net als bij een omhelzing. Het gevoel dat een dierbare je omhelst is dé manier om liefde en genegenheid te tonen. De herinnering ligt dan besloten in die omhelzing. Je sluit je ogen om te focussen op je gevoel. Die herinneringen kunnen bij ons de uitvaartdienst betreffen, maar ook de dagen ervoor, tijdens overlijden en uitvaart en misschien wel vooral daarna.”

Maatwerk en betrokken
CUVO is als onderdeel van Eer & Volharding de grootste uitvaartorganisatie in de regio Haaglanden. Al 90 jaar zijn zij een ervaren dienst­verlener binnen de uitvaartbranche met een team van twaalf professionele en betrokken uitvaartbegeleiders die over veel kennis van locaties, begraafplaatsen en crematoria beschikken. Met de eigen uitvaartcentra, crematoria, rouwvervoer en verzorging is CUVO dé full service uitvaartorganisatie.

De kracht van een goed uitvaartbedrijf gaat verder dan de aandacht die zij geeft aan de
nabestaanden. CUVO gaat daarin nog een stap verder. Dat maakt CUVO een betrouwbare partner in de Haagse regio. Door bewust te kiezen voor een organisatie die je steun geeft in functionele zin zoals het regelen van de uitvaart, maar ook in emotionele zin bij het verwerken van de eerste rouw en herdenken. Mensen op ideeën te brengen en te inspireren, waardoor ze beter beslagen ten ijs komen als ze een uitvaart moeten regelen. Want juist als je het meest vermoeid en verdrietig bent, de eerste 24 uur na een overlijden, worden de meeste beslissingen genomen. 

CUVO levert maatwerk en dat zie je terug.
Monique: “Met onze expertise, mensenkennis en betrokkenheid verzorgen wij de uitvaart die past bij het leven van de overledene. Wij doen dat met aandacht, persoonlijke benadering en met oog voor detail. Het mooiste compliment dat wij kunnen krijgen, is als de nabestaanden zeggen dat alles klopte aan de uitvaartdienst. De woorden die gesproken werden. De muziek die klonk. De stijlvolle manier waarop de laatste eer is bewezen.”

De campagne is in het leven geroepen in samenwerking met marketing- en communicatie­ bureau CieremansVanReijn en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar worden gelanceerd.

CUVO Uitvaartzorg
Wijndaelersingel 1, Den Haag
T 070 346 95 71
www.cuvo.nl 

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina 92 t/m 95 van LEVEN! Magazine #53

Locatie: CUVO Haagse duinen/Fotografie: Bas Adriaans (portret)