back to top
⬐ hier adverteren? bekijk de mogelijkheden.

Medewerkers leren on the job

Deel op

Remco van der Jagt, directeur Moxy The Hague en Residence Inn is blij met loonkostensubsidie

De Haagse hotels Moxy en Residence Inn bieden medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkkans. Dit is onder meer mogelijk dankzij de inzet van loonkostensubsidie, aldus directeur Remco van der Jagt: “Ik vind dat een heel mooie regeling.”

Waarom bied jij mensen met een arbeidsbeperking een werkkans?
Remco: “Dit is het vijfde hotel waarvan ik directeur ben. En steeds heb ik werk geboden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Waarom? Omdat mensen soms in situaties terechtkomen waar ze niet voor gekozen hebben. Als we ons allemaal een beetje extra inzetten, kunnen we voor hen echt het verschil maken.”

Hoeveel medewerkers met loonkostensubsidie hebben jullie in dienst?
“Ons team bestaat uit 63 medewerkers. Voor drie van onze medewerkers heb ik loonkostensubsidie ontvangen omdat zij via Den Haag Werkt bij ons zijn gestart. Zij werken voor onze technische dienst, de receptie en ons restaurant. Dankzij loonkostensubsidie krijgen we de kans hen op te leiden en ze na een goede inwerkperiode volledig in te zetten binnen ons hotel. Inmiddels hebben twee van deze medewerkers een vaste baan zonder subsidie. Daar zijn we trots op.”

Hoe ben je aan deze medewerkers gekomen?
“Ik heb toegang tot HalloWerk, het online matchingsplatform dat werkzoekenden en werkgevers helpt om elkaar te vinden. Daar ging ik op zoek naar kandidaten toen we een vacature hadden. Maar ik heb ook kandidaten aangedragen gekregen via de accountmanager van Den Haag Werkt.”

Hoe selecteer je daarna of iemand bij jullie past?
“Eerst gaat de kandidaat in gesprek met collega’s die al werkzaam zijn binnen de desbetreffende afdeling. We kijken of die persoon in het team past en echt in de horeca wil gaan werken. Die punten staan voor ons op 1 en 2. De ins en outs qua werkzaamheden leren we ze wel ‘on the job’.”

GEEF MENSEN MET EEN AFSTAND TOT DE ARBEIDSMARKT EEN KANS!

Wat vind jij zo fijn aan loonkostensubsidie?
“We nemen ook mensen aan zonder enige horeca-ervaring. Maar we moeten die nieuwe medewerkers wel alle basisbeginselen van het vak bijbrengen. Dat doen we op de werkvloer en dat kost tijd. Dan is het fijn dat we voor die nieuwe collega’s niet meteen het volle salaris hoeven te betalen.”

Wat voor begeleiding krijgen ze van jullie?
“Wij geven nieuwe collega’s altijd een buddy. Die persoon maakt de nieuwe medewerker wegwijs binnen het bedrijf. Ook bieden we onze nieuwe medewerkers standaard een taalcursus aan, zowel Nederlands als Engels. Want dat zijn de talen waarmee we met gasten communiceren.”

Wat levert het op om zo te investeren in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt?
“Allereerst krijgen we er loyale medewerkers voor terug. Ze zijn dankbaar voor de kans die zij krijgen en blijven vaak langere tijd bij ons werken. Maar het belangrijkste voor ons is om iedereen een kans te bieden. Het is geweldig om te zien hoe iemand zich binnen ons bedrijf ontwikkelt.”

Wat adviseer jij andere werkgevers in de stad?
“Geef mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans. Laat je niet ontmoedigen na twee of drie mislukte gesprekken. Zorg er ook voor dat nieuwe medewerkers altijd een vaste buddy hebben en maak, samen met Den Haag Werkt, inwerkprogramma’s op maat. Dankzij loonkostensubsidie kunnen we ook echt de tijd nemen.”

Jeram helemaal op z’n plek in Haagse hotels

Jeram werkt sinds een jaar op de technische dienst van de Haagse hotels Moxy en Residence Inn. In het begin ontving zijn werkgever een deel van zijn loonkosten terug omdat hij nog een verminderde arbeidsproductiviteit had. Maar dat is inmiddels niet meer nodig. Onlangs heeft hij een nieuw contract ondertekend.

Waar bestaat jouw werk uit?
“Ik ben verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparatie van technische installaties, kamers en publieke ruimtes van de twee hotels. Ik werk hier nu ruim een jaar.”

Wat vind je er leuk aan?
“Ik vind het leuk om technische problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Ik heb fijne collega’s en het is mooi om in een hotel te werken met veel collega’s en gasten. En het werk is erg afwisselend dus elke dag is hier anders.”

Hoe ben je bij Moxy terecht gekomen? En waarom wilde je juist hier gaan werken?
“Ik ben bij Moxy en Residence Inn den Haag terechtgekomen via Den Haag Werkt. Ik kreeg ik de kans om bij verschillende bedrijven te solliciteren. Bij Moxy en Residence Inn kreeg ik tijdens mijn eerste gesprek al een baan aangeboden. Ook kreeg ik daar de mogelijkheid om mezelf verder te ontwikkelen in de techniek. Ik voelde me meteen welkom en heb het nog steeds erg naar mijn zin.”

Wat zou jij in de toekomst nog willen qua werk?
“Inmiddels ben ik dus een jaar verder en heb ik een nieuw contract aangeboden gekregen. In de toekomst zou ik graag mijn kennis en vaardigheden verder willen ontwikkelen, misschien door aanvullende cursussen of trainingen te volgen.”

Gerelateerd

Little guests tilt kinderopvang naar hoger niveau

Kinder- en buitenschoolse opvang Little Guests, dat begin 2025...

Duurzaam wonen in groene omgeving

Meer stenen, meer woonplezier Mariëtte van den Heuvel (bestuurslid Groen)...

Sympathiek en smaakvol

De Franse patissier Denis Botrot kwam naar Nederland voor...

Werk samen met Den Haag werkt aan een inclusieve stad

Den Haag Werkt is het sociale werk- en ontwikkelbedrijf...