Veel mensen associëren verbouwen en renoveren met stress, onverwacht hoge kosten en talloze vertragingen. Aannemersbedrijf Blijbouw bewijst al meer dan vijftien jaar dat verbouwen ook een ontspannen rit kan zijn.
Michel Kies is verantwoordelijk voor de backoffice van Blijbouw. Hij verzorgt alle ondersteunende bedrijfsprocessen van van acquisitie tot evaluatie van de werkzaamheden. Een door hem opgezet administratief systeem maakt een gestructureerde aanpak mogelijk, en structuur geeft duidelijkheid. “Elk project verloopt volgens een aantal stappen. Door deze te standaardiseren kun je een nauwkeurige en gedetailleerde planning maken. De klant krijgt deze zogeheten balkenplanning (genoemd naar de lay-out van de planning) en weet precies wanneer wat gaat gebeuren en wat hijzelf op welk moment moet regelen. In 99% van de projecten halen we de afgesproken termijn. Klanten waarderen dit enorm, dat zie je ook terug bij de referenties op onze website. Maar ook voor ons is het fijn werken.”
Maximaal ontzorgen
In het kantoor in de Stevinstraat hangen grote vellen papier aan de muur. Per project een vel met data, acties en vinkjes. Blijbouw is trouwens een van de weinige aannemers in de regio met een fysiek kantoor waar iedereen gewoon kan binnenlopen met een vraag of om een afspraak te maken. “We hebben bewust hiervoor gekozen omdat we de klant optimaal willen ontzorgen. Ik ben het aanspreekpunt en coördineer de werkzaamheden, ik heb contact met alle partijen, zoals leveranciers van keukens, vloeren en materialen en heb het overzicht, dus daar hoeft de klant geen tijd en energie aan te besteden. De klant kan zich zo volledig richten op de aankleding van het huis, want dat is ook best een klus. Denk aan het bepalen van waar de elektrapunten moeten komen, hoe het sanitair te plaatsen, het kiezen van matchende kleuren, het (laten) maken van een lichtplan en het uitzoeken van de tegels. Er is ook altijd een van ons aanwezig op de dag van plaatsing van bijvoorbeeld de keuken om te begeleiden en eventuele problemen meteen op te lossen. We proberen van elke verbouwing een ontspannen rit te maken.”
Een goede planning is het halve werk
De werkwijze van Blijbouw is uniek. Met het geoliede administratieve systeem kan er een maatwerkofferte gemaakt worden die bij akkoord meteen dienstdoet als werklijst. “We nemen de tijd om een goede offerte te maken. We trekken een uur uit voor de bezichtiging en het opmeten van het pand en vier uur voor het schrijven van de offerte. Binnen twee weken ligt de offerte bij de aanvrager. Dat is hard werken, maar het is de basis van onze realistische planningen.” Michel heeft wekelijks bouw-vergaderingen met de klant om te bekijken wat er gebeurd is, wat er de komende week gaat gebeuren en of alles conform de planning verloopt.
Dagelijks contact
Eigenaar Korné Been neemt de buitendienst voor zijn rekening. Hij rijdt dagelijks langs de projecten om een vinger aan de pols te houden, de medewerkers te ondersteunen en aan te sturen en om advies te geven. Dat adviseren doen ze trouwens beiden: “We hebben zoveel huizen gezien (vooral jaren dertig huizen) dat we graag meedenken of soms op de rem gaan staan als we inschatten dat de wensen het budget ver te boven gaan. Tegenwoordig krijgen we veel vragen over isoleren. We kunnen elke vorm van isolatie leveren en kiezen samen met de opdrachtgever voor de best passende manier. De isolatiewaarden zijn vastgesteld door de overheid, dus daar moeten we ons aan houden, maar verder is alles mogelijk.
Blijbouw
Stevinstraat 210, Den Haag
T 06 51 91 55 62
www.blijbouw.nl
✍️ Lizzy de Wilde
📷 Bas Adriaans