back to top
⬐ hier adverteren? bekijk de mogelijkheden.

De Haagse theaterjeugd van Claire Bender

Deel op

Ze stond al jong op het toneel, speelde een “vreemd meisje” in de komedieserie Rundfunk, had haar eerste filmhoofdrol in Only you en vertolkte vorig jaar een dragende rol in het veelgeprezen televisiedrama De Joodse Raad. Ook nu is de agenda van de van oorsprong Haagse Claire Bender goed gevuld.

Als het mooi weer is, zetten Claire Bender en haar Haagse vrienden een aardbei in hun groepsapp. Het is een verwijzing naar de strandpaal waar ze vroeger altijd afspraken. Nog steeds staat het symbool voor: kom je naar het strand? Ook al woont de actrice (inmiddels 31) sinds haar negentiende niet meer in Den Haag, ze voelt zich nog steeds verbonden met de stad. “Het is altijd fijn om even terug te zijn,” vertelt ze via het scherm vanuit haar nieuwe huis in Amsterdam. “Mijn ouders, een van mijn broertjes en veel vrienden wonen nog in Den Haag.”

Claire Bender

DE EERSTE KEER SPELEN IN EEN TONEELSTUK ERVOER IK ALS IETS MAGISCH

In wat voor nest groeide je op?

“Ik kom uit een warm gezin uit Escamp en groeide op in de omgeving van het Zuiderpark. Een lieve volksbuurt waar we gezellig borrelden met de buren. Ons gezin is creatief in de manier van denken. Ik was een authentiek, gevoelig en fantasierijk kind. Van mijn twee jongere broers ging er een, net als ik, naar Jeugdtheaterschool Rabarber. Ik was zeven toen ik daar voor het eerst toneellessen volgde. In het begin had ik natuurlijk geen idee dat je daar je werk van zou kunnen maken.”

Hoe belangrijk was Rabarber en de Theaterklas van Dalton voor jou?

“Rabarber was een deel van mijn leven, ook toen ik naar de Theaterklas van Dalton ging. Ik ontmoette er veel gelijkgestemden, mensen die ik nog steeds zie. We delen de liefde en passie voor toneel. In alle vrijheid konden we ons ontwikkelen: van tiener tot jong volwassene. Ik leerde daar letterlijk speelplezier en de basis: hoe gebruik je je lichaam? Hoe kun je spanning creëren? Dat heeft bijgedragen aan mijn karakter, autonomie en authenticiteit – als mens en als acteur.”

Je werd al snel gecast voor films en theater, zoals voor Blackbird van het Nationale Toneel. Hoe heb je dat ervaren?

“Ik was dertien toen ik een rol kreeg in Blackbird. Die deelde ik met twee andere meisjes van Rabarber omdat we vanwege onze leeftijd maar een beperkt aantal optredens mochten doen. Derek de Lint speelde in deze voorstelling. Hij is de acteur uit mijn favoriete film: Lang leve de koningin. Het spelen en de tournee ervoer ik als iets magisch. Vanaf die tijd wist ik dat ik naar de toneelschool wilde. Het liefst naar Maastricht; ik had geen plan B.”

Volgens Jeroen de Graaf, de huidige directeur van Rabarber, viel je op door je eigenheid, timing en zowel jouw gevoel voor drama als voor komisch spel. Hij noemt dat bijzonder. Hoe zie je dat zelf?

“Leuk dat Jeroen dit noemt. Ik vind rollen die beide componenten hebben het meest interessant. Met humor kun je mensen bereiken, dan gaan ze open, zodat ze het dramatische spel beter kunnen ontvangen. Ik kijk graag naar acteurs die beide kwaliteiten in zich verenigen zoals Elsie de Brauw, Chris Nietvelt, Rick Paul van Mulligen – hij is verbonden aan Het Nationale Theater. En ook Ilke Paddenburg is zo iemand.”

Rebecca van Leeuwen, oprichter van Rabarber, vraagt wat je mooiste herinnering is aan de jeugdtheaterschool?

“Oh, die lange dagen voor een première. Dan trokken we met alle kinderen van ‘s ochtends tot ‘s avonds met elkaar op. Repeteren, lachen in de kleedkamer, die sfeer vond ik heerlijk. En natuurlijk mijn ontmoeting met Tonke Dragt. Ik speelde Tiuri naar haar boek De brief voor de koning. Alleen ging het nu over een meisje die ridder wilde worden. Toen we als crew met haar op de foto gingen, vroeg ze: ‘Zullen we elkaar aankijken? Zo lief.’ “

Je speelde in 2015 en 2016 mee in Rundfunk met stadgenoot Tom van Kalmthout. Welke reacties kreeg je op die rol?

“Twee zomers lang draaiden we de vijftien afleveringen voor de twee seizoenen Rundfunk. Ik kende Tom van Rabarber; hij zat twee jaar hoger. We speelden ooit Tommy en Annika in Pippi Langkous. Na een auditie werd ik uitgekozen om Marietje, een heel apart meisje, vorm te geven. Een geweldige rol om te spelen. Tom en zijn collega Yannick bedachten alle scenes, absurd en supergrappig. De doelgroep waren mensen van mijn eigen leeftijd. Het was zo’n hype dat we een soort publiek bezit werden. Dan hoorde ik in de trein oneliners uit Rundfunk. Bij het uitgaan waren de reacties niet altijd leuk. Sommigen dachten dat ik net zo vreemd was als het personage dat ik speelde, waardoor ze zich gek genoeg vrijer voelden om zich wat onbeschoft te gedragen.”

Met de Haagse regisseur Joosje Duk werkte je al twee keer samen. Hoe was dat?

“Joosje en ik kennen elkaar van Rabarber. We zijn al sinds ons vijftiende heel goede vriendinnen. Beide samenwerkingen waren toeval. Met Joosje werken is een feestje. Ze is waanzinnig slim, weet heel goed waar ze naar zoekt, is benaderbaar en ongelofelijk grappig en gezellig. De sfeer op de set van Joosje is altijd goed. De Netflix-film Happy Ending draaiden we deels in Den Haag. Joosje is ook de tweede regisseur van het nieuwe seizoen van de serie Máxima, de polderversie van The Crown. Ik vertolk een bijrol en speel prinses Mabel. Een aantal scenes was op chique locaties als Sociëteit De Witte op het Plein en de Haagse Bijenkorf na sluitingstijd.”

Wat staat er verder op jouw agenda?

“Op dit moment werk ik aan de televisieserie Dertigers, waarin ik de rol van Ada speel. Na al die grote sets is het fijn om in juni weer in een klein repetitielokaal te staan. Met het gezelschap Altstad maken we de voorstelling Jayne met het Sparta-stadion als locatie. Ik wilde heel graag samenwerken met regisseur Johan Simons, die onze afstudeervoorstelling begeleidde. Het stuk gaat over de komst van Hollywood-ster Jayne Mansfield die in 1957 in Het Kasteel de aftrap van een wedstrijd deed.”

Tot slot, wat mis je van Den Haag?

“Het strand, de duinen en natuurlijk mijn familie en vrienden. Deze stad voelt voor mij vertrouwd en overzichtelijk. Soms ben ik er om de week, dan weer eens in de twee maanden. Dat voelt wel heel lang. Het is altijd fijn om een nachtje te slapen bij mijn ouders die nog steeds in Escamp wonen. Ook bezoek ik dan mijn opa in het Westland. De Oude Molstraat is ook een geliefde plek, net als restaurant Flora, dat dit voorjaar open ging in de voormalige KPN-telefooncentrale in de De Constant Rebequestraat. Dat is van vrienden van mij; ik ben heel trots op ze. Tijdens oud & nieuw keken we daar met z’n allen naar het vuurwerk.” Ze stond al jong op het toneel, speelde een “vreemd meisje” in de komedieserie Rundfunk, had haar eerste filmhoofdrol in Only you en vertolkte vorig jaar een dragende rol in het veelgeprezen televisiedrama De Joodse Raad. Ook nu is de agenda van de van oorsprong Haagse Claire Bender goed gevuld.


✍️ Caroline Ludwig
📸 Amrita Bloemen-Panday

Gerelateerd

Ontdekkingsreiziger in de natuur

Anne Geene wordt aangetrokken door het gewone in de...

Een wereld van verhalen in zand

Den Haag – Na vijftien jaar schittert de Haagse...

Het Danskwartier Den Haag persoonlijk & professioneel

Het Danskwartier Den Haag is de thuisbasis voor een...

Van duingebied naar populaire woonwijk

Al eerder stonden er een paar huizen, maar het...

Icons uit het Statenkwartier

Wat in 2019 begon als een pilot voor Rondje...