Den Haag Werkt is het sociale werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente Den Haag. Zij ondersteunen inwoners die moeite hebben om hun plek op de arbeidsmarkt te vinden en begeleiden hen naar passend en duurzaam werk.
Daarnaast helpen ze werkgevers die op zoek zijn naar personeel of die werk willen uitbesteden. Zo maken Den Haag Werkt, werkgevers en opdrachtgevers samen het verschil voor de inwoners van Den Haag. Want iedereen verdient een kans op werk.
Hoe kan Den Haag jou helpen?
Samen met werkgevers werkt Den Haag Werkt aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zij begeleiden zowel werkzoekenden als werkgevers. Werkgevers bieden zij hulp bij onder andere:
- Inzet loonkostensubsidie
- Begeleiding en nazorg na plaatsing
- Het praktisch opleiden en trainen van (eigen) medewerkers in het omgaan met kandidaten die extra hulp nodig hebben
- Advies op het gebied van jobcarving en functiecreatie; zij helpen functies passend te maken
- Inzet van loonwaardemeting
- Werkgeverscheque
- Werkbegeleidingscheque
- Jobcoaching
- Subsidies voor aanpassing van werkplekken en overige subsidies
- No-riskpolis bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
- Arbeidsmarktinformatie
x
Thelma van Petersen, directeur Den Haag Werkt, over het belang van passendedienstverlening en een duurzame werk- en ontwikkelkans voor iedereen: “Sluit onze dienstverlening voldoende aan bij de behoeften van de werkgevers om onze kandidaten aan te nemen? Of moeten we nog aanpassen of aanvullen? Dat is de vraag die wij aan al onze werkgevers stellen. Onze (strategische) accountmanagers kunnen je de meest actuele informatie en laatste ontwikkelingen in de arbeidsmarktregio Haaglanden geven. Dit helpt je bij jouw bedrijfsvoering en het aannemen van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.”
Nur Icar, wethouder MKB, Werk en Participatie:“Het belang van de publiek-private samenwerking voor een inclusieve stad is groot. Wij hebben de werkgevers nodig om onze werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan passend en duurzaam werk te helpen. Daarvoor is het nodig om te blijven vragen wat werkgevers hiervoor nodig hebben. De door TNO ontwikkelde Vragenlijst Inclusief Ondernemen is hierbij een effectief middel.”
x
De meest gevraagde dienstverlening
Er wordt een lijst bijgehouden met de door werkgevers meest gevraagde soorten dienstverlening. Dit wordt structureel uitgevraagd op de werkgeversbijeenkomsten, maar ook in de gesprekken die de accountmanagers van Den Haag Werkt met werkgevers voeren. Daarnaast is het gebaseerd op de uitkomsten van de Vragenlijst Inclusief Ondernemen, die inmiddels door veel werkgevers is ingevuld. Deze vragenlijst geeft inzicht in de mate waarin zij al inclusief ondernemen en hoe ze inclusiever kunnen worden.
Hoe werkt de Vragenlijst Inclusief Ondernemen
Sinds begin 2024 werkt de gemeente met de door TNO ontwikkelde Vragenlijst Inclusief Ondernemen (VIO). De VIO heeft als doel inzicht te geven in de hulpvraag en behoefte van werkgevers in relatie tot het bieden van werk aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Centraal staat hierbij de vraag: Wat hebben werkgevers nodig om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam in te zetten en waar kunnen we als gemeente ondersteunen, faciliteren of helpen? Dit inzicht helpt ons om onze dienstverlening zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte. Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 10 tot 15 minuten, waarna werkgevers direct de resultaten van hun antwoorden kunnen inzien. De resultaten geven inzicht én maken het voor onze accountmanagers mogelijk om een analyse te maken. Aan de hand van deze analyse kunnen de accountmanagers met werkgevers in gesprek om een plan te maken over de gewenste inzet of ondersteuning.
Weten hoe dit werkt?
Neem dan contact op met je accountmanager of vul de vragenlijst in via deze link.