Dat een mens over veel flexibiliteit en veerkracht beschikt, blijkt wel uit de vele creatieve oplossingen van ondernemers in deze onvoorspelbare tijd. DB Evenementen is daar een heel mooi voorbeeld van. Want afwachten en maar kijken wat er gebeurt is voor Peter Boelbouwer simpelweg geen optie.

Als eigenaar van een evenementenbureau zijn dit ongetwijfeld lastige tijden?

“Dat kan ik uiteraard niet ontkennen. Aan het begin van het jaar puilde onze evenementenkalender nog uit van de gave evenementen, maar dat liep natuurlijk even helemaal anders. Terugblikken op hetgeen allemaal niet door is gegaan, ligt echter niet in mijn aard. Ik kijk graag vooruit. Naar wat er wel kan en welke kansen zich er ook nu voordoen. Als ik dan toch even terugkijk, ben ik vooral trots op de veerkracht die wij als team hebben getoond. Terwijl menig organisatie nog aan het bekomen was van de effecten van de lockdown, startten wij een nieuw bedrijf. Crowd Management Architects.”

Een gewaagde stap in deze gekke tijd?

“Dat viel wel mee. Vooral een logische stap als je het mij vraagt. We werden door de situatie gedwongen om onze dienstverlening aan te passen toen al snel bleek dat publieksevenementen er voorlopig niet in zouden zitten. De kennis die we in de evenementenbranche hebben opgedaan de afgelopen jaren, kwam nu juist ontzettend goed van pas. We wisten namelijk al enorm veel over bezoekersstromen, looproutes en signing en al dat soort zaken was voor menig ondernemer, sportvereniging en school opeens aan de orde van de dag. Daar hebben we met ons nieuwe bedrijf mooi op ingespeeld.”

Je vertelt het alsof het niks is, maar hoe hebben jullie dat precies gedaan?

“In eerste instantie door met heel veel verschillende partijen en personen in gesprek te gaan. Van gemeenten tot winkel- gebieden. Van de Haagse Markt tot onderwijsinstellingen. Wat zij gemeen hadden? Ze stonden allemaal voor uitdagingen om zich te houden aan de richtlijnen, maar toch ook zoveel mogelijk in bedrijf te blijven. We deelden onze kennis, stelden bijvoorbeeld routings en veiligheidsplannen op, maar we zorgen ook voor signing en monitoring van menig winkelstraat. We plakten al menig vloersticker en speelden met ludieke posters en uitingen in op het ‘handen wassen protocol van het RIVM. Door de noodzaak van het navolgen van de richtlijnen wisten veel partijen ons gelukkig al snel te vinden. Ons opgebouwde Haagse netwerk, speelt hierin natuurlijk ook zeker mee.”

En alsof dat nieuwe bedrijf nog niet genoeg was, lanceerden jullie ook nog een nieuwe evenemententool?

“Dat deden we niet alleen hoor, maar met een aantal part- ners. Er wordt op dit moment natuurlijk best veel gevraagd van ondernemers. De geldende richtlijnen doorvoeren in al die verschillende organisaties is nogal een klus, daarom ontwikkelden we de tool Nohisto. Deze net gelanceerde tool maakt het je als eigenaar van een restaurant, bestuurslid van een sportvereniging, of als evenementenorganisator net even iets makkelijker. Met de tool kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig: gasten (in tijdslots) ontvangen bij een evenement, reserveringen aannemen voor je horecazaak of sport- vereniging, shoppen op afspraak inplannen, maar ook actueel inspelen op de drukte door middel van de Crowd Management mogelijkheden. We bewegen simpelweg mee met de huidige ontwikkelingen en dat voelt goed.”

Betekent dit ook dat de evenementen die voor later dit jaar gepland staan, helemaal on hold staan?

“Nee, zeker niet. Ons evenementenhart klopt nog steeds en ook op dit vlak zitten we niet stil. De voorbereidingen voor de intocht van Sinterklaas, de Royal Christmas Fair en Oud en Nieuw bij de Hofvijver, zijn anders dan voorgaande jaren maar we werken er achter de schermen hard om deze evenementen, zij het in aangepaste vorm, door te kunnen laten gaan. Alle kennis die we in deze periode opdoen, nemen we daarin natuurlijk mee. Het voelt eigenlijk alleen maar alsof we straks nog beter beslagen ten ijs komen.”

DB Evenementen

Tinwerf 4, Den Haag
T 070 307 29 00

Meer weten? Kijk op www.dbevenementen.nl

Meer lezen? Klik dan hier en lees verder op pagina’s 110 t/m 111 van LEVEN! Magazine #45