back to top
⬐ hier adverteren? bekijk de mogelijkheden.

Grootste openluchtmarkt in de maak

Deel op

De Haagse Markt is de grootste openluchtmarkt van Nederland en zelfs een van de grootste markten in heel Europa. De afgelopen jaren is de markt gestaag gegroeid qua bezoekersaantallen, maar de ambitie van de gemeente is groter. “We zijn dit jaar goed begonnen, want de bezoekersaantallen van de maand januari van dit jaar liggen vijfentwintig procent hoger dan in januari 2024”, zegt Van Vliet.

Dat de Haagse Markt steeds populairder wordt, komt onder meer doordat er meer fors is ingezet op promotie en beleving. Zo wordt er flink uitgepakt tijdens evenementen en feestdagen. Van sfeerverlichting tot aan complimentenmakers in rode kleding op Valentijnsdag die persoonlijke stukjes schreven voor bezoekers van de markt. “Dat vond men geweldig”, zegt Van Vliet. De Haagse Markt kreeg de afgelopen jaren ook letterlijk een gezicht. “Zo pronkten de gezichten van de ondernemers op de tram in december en januari”, zegt Van Woerkom. De marktkoopmannen- en vrouwen schitterden ook in een stadsbrede campagne in bushokjes en op social media. “We kijken steeds hoe we hierin gezamenlijk met de ondernemers kunnen optrekken”, vult Van Vliet aan.

‘Grote diversiteit’

De Haagse Markt is ook de thuisbasis van de negen marktmeesters van de gemeente Den Haag die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van alle wijkmarkten die Den Haag telt. De Haagse Markt is verreweg de grootste van de acht die er totaal zijn. Saïd Akouch neemt dit jaar de rol van senior marktmeester op zich. Hij loopt al zeventien jaar rond over alle Haagse markten. “Ik kom overal. De Haagse Markt is uniek door haar grootte, diversiteit aan producten, ondernemers en bezoekers”, zegt Akouch. “Het voelt alsof je op vakantie bent, maar dan in eigen land”, vult Jacomijne van Woerkom, Manager Markten, aan. “De Haagse Markt vervult nu nog heel erg een wijkfunctie. Daarom is het in eerste instantie van belang dat bewoners uit andere wijken de Haagse Markt ook goed weten te vinden. Vervolgens richten we ons op de regio, landelijk en dan pas internationaal. Maar voor het zover is, zijn daar nog wel wat stapjes voor nodig.” Van Vliet: “Het bijzondere van deze markt is de sfeer, de beleving; het elkaar ontmoeten en begroeten en de marktkooplui zelf. En natuurlijk dat er heel veel aanbod is.”

van links naar rechts: Jacomijne van Woerkom (manager markten), Sedat Arslan (marktmeester), Saïd Akouch (senior-marktmeester), Malik van Veen (marktmeester), Basil Hosari (marktmeester) en Jorge van Vliet (commercieel manager Haagse Markt)

Samen optrekken met ondernemers

Akouch en zijn collega’s houden toezicht op het naleven van de regels op alle markten. “Maar ik zorg ook voor verbinding tussen de ondernemers en de gemeente en ben het eerste aanspreekpunt voor de markt kooplui zelf. Goed contact met de ondernemers wordt heel erg gewaardeerd.” De marktmeester loopt al heel wat jaren rond en zag de markt in al die tijd flink veranderen. “Tegenwoordig is de markt veel toegankelijker voor iedereen: ook voor mensen in een rolstoel”, zegt Akouch. “Voor 2016 was het rommeliger met minder brede looppaden en losse kramen; sindsdien is het veel professioneler geworden met vaste kramen. We laten ondernemers veel meer meedenken dan vroeger. We praten bijvoorbeeld samen met hen over waar de toekomstige bezoekers behoefte aan hebben qua aanbod. Op maandagen komt vooral de lokale bevolking naar de Haagse Markt, maar voor de zaterdagen kunnen we ook nadenken over ondernemers met een ander aanbod.” “Dat vergt een gezamenlijke inspanning”, vult Van Vliet aan, die benadrukt dat hier nog geen definitieve beslissing over is genomen.

Meerdere scenario’s uitgewerkt

In het economisch perspectief, waarvan eind dit jaar het concept wordt gepresenteerd, worden meerdere scenario’s geschetst. “Als je meer bezoekers wilt trekken, wat moet er dan gebeuren, bijvoorbeeld? Of wat als je gewoon door wilt gaan op de huidige voet; wat is er dan nodig?”, zegt Van Woerkom. De gemeenteraad hakt uiteindelijk een knoop door over de uiteindelijke koers. “Uiteraard wordt de uitstraling hierin meegenomen: ‘hoe kunnen we de markt nog aantrekkelijk maken?’. Er liggen nog heel veel kansen”, aldus Van Vliet.

Vakantiegevoel in eigen land


✍️  Tanja Verkaik
📸 Jort Stengs

Gerelateerd

De zeven fitness trends voor deze zomer volgens Max Health Club

Van een nieuwe vorm van Pilates tot de hybride...

Het pure vakmanschap van Steltman

Wie is er weleens niet ‘watertandend’ stil blijven staan...

Miljoeneninjectie voor winkelstraten Transvaal en Schilderswijk

Amsterdam staat bekend om de ‘negen straatjes’, maar Den...

Eindeloos genieten aan zee

Bariloche Beach is een strandtent voor ‘levensgenieters met smaak’....

Op en top strandgevoel

Wie houdt van heerlijk eten op het strand is...