“Even snel met een broodje kaas achter de laptop; dat is toch geen lunch?!”, zegt Rob Baan, bestuurder van tuinbouwbedrijf Koppert Cress in Monster, met afgrijzen. In vergelijking met andere landen is er in Nederland weinig sprake van een gezonde lunchcultuur.
Daarom besloot Baan zo’n tien jaar geleden om bedrijfsrestaurant Rob & Bob te starten waar alle ruim tweehonderd werknemers kunnen genieten van een gezonde lunch. Dat is zo’n anderhalf jaar geleden uitgemond in een nieuwe beweging: De Nieuwe Lunch Cultuur. De Nieuwe Lunch Cultuur is een initiatief van Koppert Cress, GroentenFruit Huis, BeBright, Greenport West-Holland en Provincie Zuid-Holland.
De beweging kwam in een stroomversnelling door een slepende rechtszaak die Koppert Cress aanspande tegen de Belastingdienst, nadat het bedrijf een forse naheffing op de mat kreeg. De Belastingdienst zag de gratis lunch van het bedrijf als verkapt loon. “Mensen hebben veiligheidsschoenen om de linker- en rechterteen te beschermen, maar waarom mag ik de linker- en rechternier van mijn werknemers niet beschermen?”, vroeg Baan zich af. “Bovendien leveren wij aan meer dan zeventig-duizend toprestaurants vers gekiemde plantjes (cressen), eetbare bloemen en bladeren. Het zou gek zijn als mijn medewerkers niet gezond kunnen eten.”
‘Mijn missie is geslaagd als een gezonde lunch op het werk net zo normaal wordt als de koffiemachine’
Ideëel oogpunt
Koppert Cress haalde uiteindelijk, na een jarenlange juridische strijd, in 2024 haar gelijk bij de Hoge Raad. De feestvreugde was echter van korte duur. De wet bleek tussentijds aangepast; een gezonde lunch viel niet langer onder de arbeidsvoorwaarden. Desondanks blijft hij doorgaan met het aanbieden van een gratis lunch. “Ik doe dit om ideële redenen, maar de bijeffecten van een gezonde lunch zijn enorm”, zegt Baan. Het versterkt het teamgevoel en de gezondheid van werknemers, voorkomt ziekteverzuim en verhoogt de productiviteit en het werkplezier. “Het aanbieden van een gezonde lunch is daarnaast ook een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor nieuwe werknemers”, vertelt Natasja van der Lely, mede-initiator van De Nieuwe Lunchcultuur.
Landelijke beweging
Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers een gezonde lunch aan. De Nieuwe Lunch Cultuur biedt een podium aan deze bedrijven en reikt ieder jaar een award uit aan een bedrijf dat het goede voorbeeld geeft. ”De provincie Zuid-Holland ondersteunt ons met middelen en mensen. Dankzij hen zitten wij ook bij de overheid om tafel”, zegt Van der Lely. “Medewerkers van de provincie hebben ook een training gevolgd bij onze beweging. Zij hadden als doel om meer regionale producten in de bedrijfskantine te serveren. Zo heeft ieder bedrijf een eigen doelstelling”, legt Van der Lely uit. “Inmiddels hebben we zo’n vijftig partners en we bieden per jaar 25 bedrijven trainingen aan. We willen van De Nieuwe Lunchcultuur echt een landelijke beweging maken waar honderden bedrijven door heel het land bij zijn aangesloten. In Nederland zijn er tien miljoen werkenden; er is dus nog een wereld te winnen.” Het uiteindelijke doel is om alle werknemers gezonder te laten eten binnen de bedrijfsmuren. “Mijn missie is geslaagd als een gezonde en groenterijke lunch op het werk net zo normaal wordt als de koffiemachine”,
aldus Van der Lely.
Meer info: nieuwelunchcultuur.nl

✍️ Tanja Verkaik
📸 René Oudshoorn
