Sinds Jop Hermans tien jaar geleden op Scheveningen neerstreek, is hij een fervent surfer. Ook dook hij in de surffotografie. Met vallen en opstaan maakte hij zich beide disciplines eigen. Op de plank is hij een goede amateur; met de camera blijft hij zich ontwikkelen. Zijn beelden worden steeds kleurrijker en minimalistischer. “Ik maak graag gebruik van de ‘lege ruimte’ waarin de mens het middelpunt vormt.”
Ze doen allemaal wat anders, de tien watersporters die baden in een paars-roze zonsondergang. Een man zoekt op de golf naar evenwicht, aan zijn houding is te zien dat hem dat moeite kost. Even verderop probeert een vrouw zich op te richten op haar plank. Een man met een glimmende schedel trekt zijn board door het ondiepe water, je ziet zijn focus om de golven te berijden. Achterin peddelt een dame op een supboard. ‘Playground’ noemde Jop dit zomerse tafereel. Het verbeeldt het plezier op het water en laat tegelijk de individualiteit van de beoefenaars zien.
“Ik probeer altijd de toon van het moment te vangen”
Lichte achtergrond
“Deze foto is een goed voorbeeld van hoe ik werk,” vertelt de 42-jarige fotograaf in zijn appartement dicht bij het Westbroekpark. “Ik probeer afstand te houden en wacht op het juiste moment. Wanneer dat precies is? Als er mooi licht is en de mensen goed verspreid in het water liggen. Het is handig dat ik kennis van golfsurfen heb, daardoor weet ik waar en wanneer de golf breekt.”
Jop maakte ‘Playground’ op het Zuiderstrand in de zomer van 2022 terwijl hij op het havenhoofd stond. “Als je dan richting Kijkduin kijkt, gaat daar op een gegeven moment de zon onder. Hierdoor ontstaan mooie silhouetten. Ik fotografeer het liefst personen tegen een lichte achtergrond. Dat krijg je alleen als het licht van achteren komt, tijdens zonsopkomst en zonsondergang.
‘Early Morning Stroll’ maakte ik in de nazomer bij het Westbroekpark. Eerder had ik gezien dat dit een goede plek is; de bomen zorgen voor een fraai kader. Om daar de belichting van achter te hebben, ging ik op een ochtend op pad met een model. Door het gefilterde licht is de sfeer sereen. Ik probeer altijd de toon van het moment zo goed mogelijk te vangen.”
Negative space
Tien jaar woont Jop Hermans (42) nu aan de Haagse kust. Na een verblijf van drie jaar in Oceanië (Australië en Nieuw-Zeeland) was hij in 2013 op zoek naar een plek aan zee. Hij werkte korte tijd als vervangend sportdocent op middelbare scholen en trainde meisjeshockeyteams bij HBS Craeyenhout. “In 2010 stopte ik met hockeyen op hoog niveau. Op zoek naar een nieuwe sportieve uitdaging begon ik met surfen. Tijdens mijn lange reis ging ik fotograferen. Mijn vader had in Tilburg een fotoreclamebureau. Thuis werd er altijd aan foto’s gewerkt en hadden we een donkere kamer.”
Terug in Nederland dook hij al snel in de surffotografie. Dat combineerde hij met een baan bij strandpaviljoen Zuid waar hij vier jaar met veel plezier werkte. “Ik schafte een professionele camera aan en ben veel gaan uitproberen. Eerst was het vooral actiefotografie, dat hielp om de techniek van het fotograferen beter te begrijpen, maar al snel wilde ik meer. In de loop van de tijd is mijn werk kleurrijker en minimalistischer geworden en de composities zijn duidelijker. Inmiddels kan ik zeggen dat ik een eigen signatuur heb. Ik maak graag gebruik van ‘negative space’. Dat is lege of loze ruimte rond het hoofdonderwerp. Dat helpt om een beeld meer focus te geven en wordt in het minimalisme veel gebruikt.
“Van de twintig keer dat ik naar zee fiets, is het tien keer niets”
Kijk naar ‘Sunset’, daar zie je een eenzame surfer met veel zee om zich heen. Voor zo’n foto concentreer ik me helemaal op één persoon. Dan kom ik thuis met een grote hoeveelheid van ongeveer dezelfde beelden. Daar kies ik dan de meest opvallende uit. Vervolgens begint het proces van nabewerking. Vroeger was ik daar veel extremer in; nu volg ik mijn gevoel en blijft het herkenbaar en realistisch. Met alleen de titel surffotograaf doe ik mezelf te kort, het gaat richting landschapsfotografie, met een wijd perspectief op de horizon.”
Plank of camera
Deze manier van werken vraagt om rust en geduld. “Het is hit en mis. Van de twintig keer dat ik naar zee fiets, is het tien keer niets. Verder probeer ik nog steeds veel uit en werk ik met verschillende belichtingen en sluitertijden. ‘Horizon’ ontstond door de camera horizontaal te bewegen met een wat langere sluitertijd. Daardoor zie je die strepen op het water. Voor ‘Double Exposure’ experimenteerde ik met meerdere lagen. Eerst schoot ik het beeld van de zee, daarna maakte ik een opname bij strandtent Zuid. Deze foto’s heb ik met 50% helderheid over elkaar gelegd.”
Op sommige dagen strijden Jops twee passies om voorrang. Dan is de vraag: wordt het de plank of de camera? “Surfen vind ik echt heel leuk, maar ik ben een recreant. Al kan ik onder alle condities goed uit de voeten. Meestal is het goed te combineren. Dan ga ik ’s ochtends fotograferen. Als het licht te fel wordt, stap ik op mijn board en na afloop pak ik de camera weer op.”
Extreem
“De truc is om zo kritisch mogelijk te kijken naar mijn werk. Ik wil een bepaald niveau bereiken. Dat zie ik ook bij inspirerende collega’s, zoals Rambo Estrada uit Nieuw-Zeeland. Zijn beelden hebben altijd een bepaald ritme met zo min mogelijk afleiding van het onderwerp. Het lukt de Duitser Simon Fitz om zijn foto’s eruit te laten zien alsof ze getekend zijn. Zijn nabewerking is heel creatief en gedurfd. Voor mij een aanmoediging om als fotograaf zo extreem mogelijk te zijn als ik zelf wil.”
Er zitten altijd beelden in zijn hoofd die hij graag nog wil maken. “Zo heb ik een idee met het Kurhaus en het noorderlicht fotograferen met een model lijkt me ook heel tof. Dit voorjaar heb ik de mogelijkheid gemist. Daarna heb ik meteen de Noorderlichtapp geïnstalleerd op mijn telefoon, zo’n kans ontgaat me niet nog eens.”
Alle beelden in dit artikel zijn op Scheveningen gemaakt. Jop’s foto’s zijn te koop via zijn website, The Hague’s Finest, Heart Beach en Aloha. Hij werkt regelmatig samen met het platform Magic Seaweed, doet particuliere opdrachten en geeft workshops. De komende maanden exposeert hij bij Anne&Max op de Frederik Henriklaan.
jophermans.com