Wat in 2019 begon als een pilot voor Rondje Kunst in het Statenkwartier mondde uit in een wereldwijd succes. Barbie nam de benen en belandde in het atelier van Nicolette Bénard. Met strakke vormen, verrassende combinaties, technische verfijning en een flinke dosis humor creëert de Haagse kunstenaar haar ‘Icons’. Als kind had ze niet veel op met de beroemde pop; inmiddels heeft ze Barbie omarmd als creatieve muze.
Nicolette Bénard (1967) werkte al dertig jaar als ontwerper van sieraden toen ze besloot een uitstapje te maken. “Het leek me leuk om eens te experimenteren met een ander materiaal dan goud, zilver of diamanten,” vertelt de kunstenaar in haar Haagse atelier. Met een aantal creatieven uit het Statenkwartier organiseerde ze tien jaar lang Rondje Kunst. Tijdens deze jaarlijkse kunstroute bieden kunstenaars uit het Statenkwartier bezoekers een kijkje in hun ateliers. “Voor de editie van 2019 bedacht ik een nieuw concept: speelse sculpturen met Barbie-benen als basis. Die plaatste ik in een strakke plexiglas box en een aantal hing ik op voor de atelierroute. De eerste serie kreeg de titel Project B, als verwijzing naar mijn achternaam en de iconische pop. De reacties tijdens dat weekend van Rondje Kunst waren overweldigend.”
“MIJN ICONS HANGEN INMIDDELS OP ALLERLEI PLEKKEN TER WERELD”
Sieradenontwerper
In de juwelierswereld had ze toen al naam gemaakt met haar Nicolini Pearls & Stones. “Ik ben opgeleid tot goud- en zilversmid aan de Vakschool in Schoonhoven,” licht ze toe. “Daar leerde ik alles over materialen en technieken. Eerst werkte ik voor juweliers en rond mijn dertigste begon ik voor mezelf vanuit ons toenmalige huis in Duinoord. Mijn sieradenlijn verkocht ik via galeries in binnen- en buitenland. Ik werkte graag met parels en edelstenen. De ervaring die ik als sieradenontwerper heb opgedaan, komt nog steeds goed van pas. Al is het product en de schaal nu anders.”
Cultureel icoon
De keuze voor Barbie-onderdelen maakte ze niet lukraak. “In 2019 bestond de pop 60 jaar. Wie is Barbie? vroeg ik me af. Ik las ergens dat ze jonger oogt dan ooit. Dat fascineerde en triggerde me. Zelf had ik vroeger geen warme gevoelens, maar toen ik met vrouwen over de pop sprak, bleek dat veel emoties op te roepen. Barbie is niet alleen een symbool voor vrouwelijke schoonheid, maar gaat ook over genderrollen, diversiteit, lichaamsvormen, huidtypes. Een cultureel icoon dat al vele generaties meegaat.” Wereldwijd is Barbie de bekendste en best verkochte speelgoedpop. Er verschenen talloze versies op de markt: van piloot tot Olympisch atleet, in 7 verschillende tinten, 22 oogkleuren en met 24 haarstijlen. Voorzien van een wespentaille of iets voller. De wat dikkere Barbies verkochten overigens veel minder goed. Voor Nicolette vormt het speelgoed inmiddels een bron van creatie en inspiratie. ”Het bleek een prachtig uitgangspunt om nieuw werk mee te scheppen. Mijn Icons, zoals ik ze noem, hangen inmiddels op allerlei plekken ter wereld. Bijvoorbeeld bij creatieve bedrijven en advocatenkantoren maar ook thuis bij een profvoetballer in Barcelona. Omdat alles via galeries gaat, weet ik vaak niet wie de koper is, maar laatst kwam ik een van mijn boxen tegen in een restaurant in Eindhoven.”
“ZONDER HOOFD IS HET EENVOUDIGER OM JE EIGEN VERHAAL ERBIJ TE MAKEN”
Altijd een parel
“Vaak krijg ik de vraag: ‘Waar is het hoofd?’ Voor mij zijn het al lang geen poppen meer. Ik vind het verhaal dat ik kan creëren veel interessanter. De benen zijn een terugkerend onderdeel waar ik kan filosoferen. Zonder hoofd is het eenvoudiger om je eigen verhaal erbij te maken. Met elk nieuw werk ontstaat er een eigen wereld. Daarbij laat ik me leiden door vorm, kleur en sfeer. En in elk ontwerp zit humor; ik wil dat je er blij van wordt. Daarnaast hoor ik vaak dat mijn creaties stoer en elegant zijn. De ene keer gebruik ik sneakers, dan weer hakken, rolschaatsen, flippers of ski’s. Pompons zie je ook vaak terug, die zijn er in allerlei kleuren en maten en daarmee kan ik een persoonlijk stempel drukken. En in bijna ieder werk zit een parel. Als een ode aan mijn moeder die nooit zonder parels de deur uit ging. De kracht van mijn werk? Dat het er heel strak uitziet. Voor ik het aan de buitenwereld presenteer, moet het allemaal kloppen. Ik denk overal over na en besteed veel aandacht aan de technische details.”
.
Series
Bestanddelen voor haar werk koopt Nicolette altijd tweedehands. “Alleen poppen van kleur zijn lastig te krijgen, terwijl daar bij de kunstbeurs in Miami waar ik jaarlijk aan deelneem veel vraag naar is. Ik gebruik benen in drie maten. De grootste zijn 75-100 centimeter, fantastisch om mee te werken. Voor de manlijke modellen gebruik ik trouwens niet de benen van Ken. Die van Action Man zijn veel beter gevormd; Ken heeft geen spieren. Zeker voor de werken met tatoeages komen de benen van Action Man veel beter uit.”Hiermee doelt ze op de rebelse serie ‘Signed for Life’. Dit is een samenwerking met de Spaanse tattoo artist Aida Saz, die ook in Den Haag woont. Op de benen staan poëtische afbeeldingen in dunne, uit de hand getekende lijnen. Veel bloemen, bladeren en andere symbolen die een rol spelen in het leven van Aida. In de collectie ‘Chicks for Kicks’ vormen sneakers de rode draad. Ook maakte ze een reeks met witte bloemen van klei en porselein. Steeds vaker krijgt Nicolette opdrachten, zoals voor een gesluierde Icon, een imker en een exemplaar met een Porsche. Op dit moment werkt ze aan een nieuwe serie met de glow in the dark-techniek. De inspiratie lijkt eindeloos. Al staat één ding als een paal boven water: de benen komen altijd terug.
✍️ Caroline Ludwig
📷 Josanne van Lomwel